IFR 2020/4/30 Van Stuttgart naar Geneve

IFR routes voor de online vliegavonden van Haaglanden
Plaats reactie
Hans K
Berichten: 130
Lid geworden op: 30-07-2017 11:31

IFR 2020/4/30 Van Stuttgart naar Geneve

Bericht door Hans K » 24-04-2020 10:30

Ook deze avond weer een vlucht die niet verbonden is aan een tour. Dat geeft de gelegenheid om wat leuke plekjes uit te zoeken.

We starten in Stuttgart, de hoofdstad van de Duitse deelstaat Baden-Württemberg. Voor de mensen die niet zo thuis zijn in Duitsland: die ligt in het zuidwesten van Duitsland. De stad is vooral verbonden met de productie van (dure) auto’s; o.a. Mercedes, Porsche en toeleverancier Bosch zijn hier gevestigd.
We stijgen op van het vliegveld met de weinig originele naam Flughafen Stuttgart (EDDS) en vliegen in zuidoostelijke richting naar de grens met Oostenrijk. Onze eerste bestemming deze avond is de luchthaven van Innsbruck.
De meesten van ons kennen deze luchthaven waarschijnlijk wel vanwege zijn reputatie of omdat ze er zelf al geoefend hebben. Dat laatste kan vanavond te pas komen want het is geen eenvoudige approach. Het is niet voor niets dat in de echte wereld piloten een speciale certificering nodig hebben voor ze hier mogen vliegen.
Het vliegveld (LOWI) ligt vlak bij de stad Innsbruck in het dal van de Inn en is aan drie kanten omgeven door de Alpen. Normaal gesproken is de aanvliegroute voor LOWI via TULSI en RTT en dan het dal invliegen. Vanwege de ligging is er geen ILS aanwezig maar wel een localizer die goed van pas zal komen om uiteindelijk een visuele landing op baan 26 of (nog een stuk lastiger) baan 08 te maken. Bedenk wel dat de localizer ca 8 graden gedraaid is t.o.v. de centerlijn van de runway; je zult dus altijd handmatig moeten landen. Oh ja, de lengte van de baan is beperkt: 2000 m.
Door de diepe ligging zijn ook Go Around procedures best lastig waarbij je wordt teruggestuurd naar het baken RTT. Je vliegt dan ongeveer dezelfde route terug die je gekomen bent. RTT is dus HET aanvliegpunt voor LOWI waar ook de holding voor zowel binnenkomend als Go-Around verkeer is.
Kijk als je tijd hebt daarom even op de kaarten van LOWI om te zien wat de bedoeling is.
Het zal duidelijk zijn, het is een uitdagend vliegveld, zowel voor piloten als controllers, vooral als je met meerdere vliegtuigen tegelijk TULSI en RTT nadert. Speciale oefeningen als Holding of Go-Around zijn deze avond niet ingepland maar het kan voorkomen dat het toch nodig is om iedereen veilig de approach naar LOWI te laten maken.
Laat je echter niet bang maken, flightsimmen is een hobby en iedereen doet zijn best. Lukt er eens iets niet of beheers je het nog niet: geen punt maar geef het door op Teamspeak, dan kan er rekening mee worden gehouden.

Na de ongetwijfeld veilige landing, het wegwassen van het zweet en het aantrekken van een schone onderbroek vertrekken we weer, als het enigszins mogelijk is, van baan 08.
Na de start zetten we koers in zuidwestelijke richting, naar het meest westelijk puntje van Zwitserland. Daar gaan we landen op de luchthaven van Geneve (LSGG). Met een beetje geluk is de nadering over het meer van Geneve, wat vooral in de schemering een prachtig gezicht is. Op die manier zijn we de ontberingen van LOWI snel vergeten. Ook hier zijn in de omgeving hoge bergen maar die hoeven, als je de aanwijzingen van de ATC’er volgt, geen probleem te zijn.

Nu maar hopen op een grote opkomst!
Een fijne vliegavond allemaal.

Hans K

Plaats reactie