Dit keer weer een iets andere invulling van de IFR avond dan we gewend zijn.
We splitsen ons weer op in twee groepen:
Groep 1, de even Vbird callsigns. Die beginnen op de luchthaven van Düsseldorf (EDDL). Vandaar vliegen ze in noordoostelijke richting naar Hamburg (EDDH). De tweede leg gaat van Hamburg in oostelijke richting naar Gdansk in Polen. (EPGD).
Groep 2, de oneven Vbird callsigns. Die beginnen op de luchthaven van Gdansk (EPGD), maken een tussenlanding in Hamburg (EDDH) en eindigen op de luchthaven van Düsseldorf (EDDL).
Bij het plannen zal duidelijk worden dat beide groepen een korte en langere leg vliegen en dat ze beide een tussenlanding in Hamburg maken. Omdat groep 1 start met een korte leg zal die eerder in Hamburg zijn en vertrekken ze mogelijk al weer op het moment dat groep 2 daar aankomt. Dat is in ieder geval wel de bedoeling; zo krijgen we daar hopelijk een mix van vertrekkend en aankomend verkeer.
Om alles in goede banen te leiden is de verkeersleiding op en rond Hamburg deze avond versterkt. Denk daarbij aan EDDH Tower, EDDH Approach en mogelijk zelfs EDDH Ground of Bremen Radar. Dit is niet iets om zenuwachtig van te worden. Het is zelfs iets makkelijker voor de piloten want het is rustiger op de verschillende ATC kanalen. Je krijgt vanzelf te horen als je over moet schakelen naar een ander kanaal.
Op Düsseldorf en Gdansk zal naar verwachting geen ATC aanwezig zijn. Echter, er zal voor beide vliegvelden wel een eigen Teamspeak kanaal beschikbaar zijn voor onderlinge communicatie. (EPGD @ 119.650, EDDL @ 128.650). Gebruik dit kanaal zowel bij starten als landen om je mede piloten in te lichten wat je gaat doen.
Zodra je rond 19.30 bent ingelogd en gereed bent om te vertrekken mag je weg. Je hoeft dus niet te wachten tot iedereen klaar is. Zo wordt het vliegverkeer nog meer gespreid.
Als laatste: deze avond wordt vooral interessant als er veel piloten zijn, een hoge opkomst zou dus fijn zijn! Onze ATC’ers zijn er op voorbereid.
Hans K
IFR rondom Hamburg
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 30-08-2017 15:37
Re: IFR rondom Hamburg
Hans,
Leuke suggestie. Ik doe mee.
Vraag: Als je vertrekt vanaf de luchthaven is er geen ATC, hoe kom je aan een squaknummer.
Ikzelf dacht dat je bij het melden (als je de bestemming nadert) dat de ATC-er je een squaknummer geeft. Klopt dat.
Leuke suggestie. Ik doe mee.
Vraag: Als je vertrekt vanaf de luchthaven is er geen ATC, hoe kom je aan een squaknummer.
Ikzelf dacht dat je bij het melden (als je de bestemming nadert) dat de ATC-er je een squaknummer geeft. Klopt dat.
Go-around-pilot
-
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 30-07-2017 11:31
Re: IFR rondom Hamburg
Hoi Kees,
Je hebt dan inderdaad geen Squawkcode. Ik stel voor dat je hem bij vertrek gewoon op 1200 zet. Als dat bij de nadering van Hamburg iets anders moet worden horen we dat wel.
Tot vanavond, Hans
Je hebt dan inderdaad geen Squawkcode. Ik stel voor dat je hem bij vertrek gewoon op 1200 zet. Als dat bij de nadering van Hamburg iets anders moet worden horen we dat wel.
Tot vanavond, Hans