IFR 12/11/2020 Van Athene naar Antalya (INCL UPDATE)

IFR routes voor de online vliegavonden van Haaglanden
Plaats reactie
Hans K
Berichten: 130
Lid geworden op: 30-07-2017 11:31

IFR 12/11/2020 Van Athene naar Antalya (INCL UPDATE)

Bericht door Hans K » 08-11-2020 15:54

Captains,

Deze avond twee legs over een gebied waar eind oktober een vrij krachtige aardbeving was. Vooral in Turkije waren veel slachtoffers te betreuren en er was veel schade net als op Samos. Onze simulators worden steeds realistischer om de echte wereld zo goed mogelijk weer te geven maar dit soort dingen zitten er gelukkig niet in.

Rond half acht starten we van één van de runways van het vliegveld bij Athene (LGAV) voor de eerste leg over de Egeïsche zee naar het vliegveld van Samos. Dit vliegveld ligt aan de zuidkant van het eiland vlak bij het dorpje Pythagorion. De nul eurovraag: hoe komt dit dorpje aan zijn naam?
Besteed aan deze vraag niet teveel tijd want het vliegveld van Samos (LGSM) staat bekend om zijn lastige maar spectaculaire naderingen. Vanuit zowel het westen als het oosten moet je een scherpe draai maken en dan moet je al recht voor de baan op een paar honderd ft zitten. Veel ruimte om te corrigeren is er dan niet meer. Een automatische landing kun je vergeten. Bereid je er dus op voor door de kaarten te bekijken en als je tijd hebt even te oefenen (ZIE OOK DE TIP AAN HET EIND). Samos is in normale tijden een prachtige vakantiebestemming die veel te bieden heeft: strand, natuur, historie en de een overdaad aan Griekse restaurantjes en barretjes. Je kunt hiervandaan ook via een korte boottocht naar de Turkse havenplaats Kusadasi varen en dan de indrukwekkende restanten en opgravingen van de oud-Griekse stad Efeze bezoeken.

Nadat we ons hebben opgefrist en de gratis Ouzo hebben ingenomen vliegen we verder om uiteindelijk te landen op het vliegveld van Antalya. Dit vliegveld is vrij nieuw en is vooral aangelegd voor de enorme stroom toeristen die hier hun strandvakantie vieren. Het heeft maar liefst drie parallel runways. In 1996 werd met de bouw begonnen en twee jaar later was LTAI klaar voor gebruik. Er zijn landen waar de bouw van een vliegveld meer tijd kost :D .

De routes mogen we weer zelf bepalen, de ATC bepaald de runways en de bijbehorende SID’s en STAR’s.

Veel plezier,

Hans K

TIP. Mocht je op zoek zijn naar informatie over de procedure op LGSM: https://pilotsbriefingroom.com/2011/09/ ... e-smilgsm/

Plaats reactie