IFR 2018-1-4: WMKA - WIMM - WIBB

IFR routes voor de online vliegavonden van Haaglanden
Plaats reactie
Hans K
Berichten: 130
Lid geworden op: 30-07-2017 11:31

IFR 2018-1-4: WMKA - WIMM - WIBB

Bericht door Hans K » 17-12-2017 19:03

PAS OP: DIT IS DE EERSTE VLUCHT IN HET NIEUWE JAAR (4/1/2018) MAAR OM PRACTISCHE REDENEN NU ALVAST GEPUBLICEERD!

Captains,

Op het moment dat we deze vlucht gaan maken is de kerstboom afgebroken, de frituurpan weer opgeborgen en de restanten van het vuurwerk opgeveegd: het is 2018 en we gaan verder met onze tocht.

De feestdagen hebben we doorgebracht in de omgeving van Alor Setar, een stad met ca. 400.000 inwoners in het noorden van Maleisië. Na een paar enerverende weken en het bezoeken van de (vier) culturele hoogtepunten van deze stad is het hoog tijd om de reis te vervolgen. Eén geluk: we hebben ons tijdens de feestdagen voldoende moed in kunnen drinken om de eerste leg, de OVERSTEEK naar Sumatra te maken. Pas bij de take off goed op, de luchthaven wordt ook gebruikt door de Maleisische Luchtmacht.

Onze stop deze avond is bij WIMM (of eigenlijk op WIMM). Deze locatie heeft niets te maken met onze medevlieger maar het is de ICAO code voor de luchthaven van Medan. We zijn dus in Indonesië aangeland. Dit gebied was zeer vruchtbaar en onder leiding van de Nederlanders werd vanaf medio 19e eeuw een groot deel van het regenwoud opgeofferd voor de verbouw van tabak. Ook werd in deze omgeving eind 19e eeuw olie ontdekt, wat de oprichting va de Maatschappij tot Exploitatie van Petroleum tot gevolg had. Dit was de voorloper van het bedrijf dat we nu kunnen als Shell. Omdat er veel arbeiderskrachten nodig waren werden er duizenden gastarbeiders naar dit gebied gehaald wat direct na WOII een aantal malen tot grote maatschappelijke problemen leidde. Medan is ook nu nog een centrum voor olie- en landbouwondernemingen. We pauzeren hier maar kort want we moeten nog een tweede leg.

Die voert ons naar de luchthaven van Pekanbaru (ICAO code WIBB), centraal gelegen op het eiland Sumatra.
De naam van deze stad is bij ons vooral bekend omdat deze is verbonden met de Pakanbaroe spoorweg. Deze spoorlijn is onder de Japanse bezetting door dwangarbeiders uit Indonesië en Nederland aangelegd. Hiervan hebben het er ruim 80.000 door de ontberingen niet overleefd.
Hier blijven we de komende twee weken uitrusten.

Maak zelf het vluchtplan voor de twee legs: WMKA naar WIMM (ca 200 NM) en WIMM naar WIBB (ca 250 NM).

Hans K

Plaats reactie