VFR 2019/10/24 Mount Hagen to Gobe

VFR routes voor de online vliegavonden van Haaglanden
Plaats reactie
WimA
Site Admin
Berichten: 166
Lid geworden op: 29-07-2017 15:48

VFR 2019/10/24 Mount Hagen to Gobe

Bericht door WimA » 19-10-2019 14:41

Heren,

van Buffalo naar Papua New Guinea: het is weer even wat anders! Hier is het wel onherbergzaam en moet er weer het nodige geklommen worden.

We beginnen in of op het vliegveld van Mount Hagen (AYMH) in de Western Highlands van Paua New Guinea (PNG). Dit is een groot veld vergeleken met de andere vliegvelden in PNG. Het heeft een asfaltbaan met een lengte van 2.192 m. (12/30). Na opstijgen gaat het naar het Westen in de richting van de gelijknamige berg. We vliegen door de opening links van de berg, en gaan dan rechtsaf achter de berg langs. Volg het dal en blijf stijgen.
Eenmaal over het hoogste punt heen zal je links van voren onze 1ste tussenstop zien liggen: Wapenamanda airport (AYWD). Dit veld ligt op een hoogte van 5.825 ft, en heeft een asfaltbaan van 1.510 m. We vliegen hem straight-in, oftewel baan 32. In dit onherbergzame gebied is er geen ruimte voor het vliegen van een circuit alvorens te landen.

Afbeelding
Leg 1

Vanaf AYWD is het een spectaculaire route naar onze volgende bestemming: Mendi (AYMN). Vooral de 1ste leg van deze route gaat direct stijl naar beneden en aan de overkant van een kleine open vlakte gaan we verder aan de overkant via een nauw dal tussen de bergen door. Nu gaat het linksaf op een MH van 179 over de hoge bergen richting onze 2de bestemming. Je moet hier minimaal op 10.000 ft. zitten om over het eerste gedeelte heen te komen. Eenmaal voorbij WP3 kan er enigszins gedaald worden. In de standaard scenery van FSX of P3D ligt dit veld van Mendi op een vreemde verhoging, in de scenery van ORBX is dit gecorrigeerd (in X-plane weet ik het niet).

Afbeelding
Leg 2 afbeelding 1

Afbeelding
Leg 2 afbeelding 2

Na onze 2de tussenstop krijgen we nog een tussenstop op het veld van Moro (AYMR) gelegen nabij het meer van Kutubu. We maken dus deze avond 4 landingen (Go-Arounds niet meegeteld!). De afstand van Mendi naar Moro is maar 28 NM, maar dit kan nog aanzienlijk langer worden als je door de dalen probeert een weg te vinden langs de bergen i.p.v. er overheen, want dan moet je toch alweer stijgen tot een minimale hoogte van 8.000 ft.
Het vliegveld van Moro is van gras, maar wel met een lengte van 1.699 m., gelegen op een hoogte van 2.741 ft.

Afbeelding
Leg 3

De laatste leg is relatief eenvoudig, maar kent nog wel een bergruggetje van zo'n 3.000 ft. hoog. Er lopen een aantal dalen doorheen, dus je kan ook laag blijven en proberen er op die manier doorheen te komen.
Onze eindbestemming van deze avond Gobe (GBE) is een zeer eenvoudig veldje met een gravelbaan met een lengte van 1.087 m. (14/32), gelegen aan de Kikori rivier. De elevatie van het veld is 181ft. Of die goed zichtbaar is in het landschap weet ik niet, komen we wel vanzelf achter!

Afbeelding
Leg 4

Happy landings!

Wim

Hans K
Berichten: 130
Lid geworden op: 30-07-2017 11:31

Re: VFR 2019/10/24 Mount Hagen to Gobe

Bericht door Hans K » 20-10-2019 15:34

Wim, prachtig en uitdagend gebied om te vliegen.

TIP voor de P3D en FSX gebruikers onder ons: ORBX heeft voor heel Papua New Guinea (PNG) een gratis mesh, te downloaden en installeren via ORBX Central. Je vindt hem daar onder Oceanië en de naam is "PNG Holgermesh Papua New Guinea"
Groet,
Hans K

WimA
Site Admin
Berichten: 166
Lid geworden op: 29-07-2017 15:48

Re: VFR 2019/10/24 Mount Hagen to Gobe

Bericht door WimA » 21-10-2019 22:00

Beste vliegers,

ik heb het een en ander uitgeprobeerd, maar wellicht is het toch verstandig om deze keer met een kist te gaan vliegen met iets meer vermogen.
We komen denk ik anders niet of nauwelijks over de hoge toppen van de bergen op Papua Nieuw Guinea heen.

Ik zelf ben van plan om deze keer met een Cessna 206 Stationair te gaan vliegen.
Als het kan wel een eenmotorig vliegtuig, maar als je geen sterkere voorhanden hebt mag een Beechcraft of Twin Otter ook voor deze keer.

Groeten, Wim

HansV
Berichten: 24
Lid geworden op: 24-08-2017 21:41

Re: VFR 2019/10/24 Mount Hagen to Gobe

Bericht door HansV » 24-10-2019 17:44

Hoi Wim,

Aan het eind van vanmiddag even de eerste leg gevlogen met de Cessna 172 maar inderdaad trikkie, echter in X-plane landde ik op Wapenamada AYWD, maar in de rumway zit een enorme kuil zo`n 50 meter na de tresshold 32 duikt de baan 45 Graden na beneden om 50 meter weer te stijgen maar ook die stijging is groter dan het eerste deel plus een twist in de baan van zo`n 15 graden, dus ik geland van de andere kant dat ging dacht ik zo, nauw echt niet ik dook in die sinkhole en direct mn prop kwijt, of het in FSX en P3D ook zo is geen idee maar dit wordt een ramp vanavond, maar gelachen dat we hebben.

Groet, HansV

Plaats reactie