VFR 2019/11/21 Alma-Ata to Bishkek

VFR routes voor de online vliegavonden van Haaglanden
Plaats reactie
WimA
Site Admin
Berichten: 166
Lid geworden op: 29-07-2017 15:48

VFR 2019/11/21 Alma-Ata to Bishkek

Bericht door WimA » 10-11-2019 18:43

Beste VFR-vliegers,

kennen jullie Alma-Ata nog? Deze stad is bekend vanwege de hooggelegen Medeo-ijsbaan. In het verleden werden daar vele wereldrecords geschaatst. Sinds de bouw van overdekte ijsbanen in de jaren tachtig is deze openluchtbaan echter minder belangrijk geworden. O.a. Atje Keulen-Deelstra won hier in 1974 zowel op de 500 m. als de 1.000 m. en ook op de 1.500 m. het goud tijdens de Europese Kampioenschappen, en Leo Visser won in 1988 hier tijdens de WK Alround voor mannen het zilver. Het is dat je het maar weet!

Alma-Ata, of Almaty zoals het tegenwoordig wordt genoemd heeft een inwonersaantal van 1,8 miljoen en ligt in het uiterste Zuidoosten van Kazachstan. Almaty heeft natuurlijk ook een vliegveld, welke ten Noordoosten van de stad ligt: Almaty International Airport (UAAA). Deze heeft één baan met een lengte van 4.400 m. op een hoogte van 2.234 ft.
Wij stijgen hier op vanaf baan 5 of 23, en vertrekken met een MH 199 richting de bergen. Dit gebergte is een uitloper van de Himalaya en vormt de grens tussen Kazachstan en Kirghizië (Kyrgyzstan). De passen waar wij tijdens het 1ste deel van onze vlucht van vanavond over heen moeten reiken tot een hoogte van 12.000 ft! Dus is het niet aan te bevelen om met een eenvoudige Cessna 172 de oversteek te wagen, maar liever met een kist met een iets sterkere motor.
Eenmaal bij de rand van het gebergte aangekomen gaan we het dal in van de rivier de Bolshaya Almatinka, welke stroomt vanaf het iets verderop gelegen stuwmeer Bol'shoye Almatinskoye. Links aanhouden in het dal om bij dit meer aan te komen. We volgen aan de andere kant van het meer het dal en de weg om uiteindelijk bij de Pereval Oziornyj pas aan te komen welke de grens vormt tussen Kazachstan en Kirghizië. Nu gaat het steil omlaag om in het dal aan te komen welke hier tussen 2 bergketens in ligt. We gaan rechtsaf en volgen dit dal 9 NM tot waar de weg linksaf de bergen weer in gaat.
Nu wordt het nog hoger, dus let op dat je ruim van tevoren weer begint met klimmen!
Aan de andere kant van de pas gaat het omlaag richting het Issyk Kul meer. Eenmaal daar aangekomen houden we rechts aan om te landen op het vliegveld van Ysykkul welke daar ligt aan de oever van het meer (UAFL, 5.426 ft.)

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 1

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 2

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 3

Na de korte, maar verfrissende stop, gaan we verder Westwaarts, wederom naar de bergen, omdat jullie daar zo van houden!
We volgende de A365 welke hier tesamen met de Chu-rivier door het gebergte heen kronkelt.
Uiteindelijk komen we in een breed dal terecht waar de Chu-rivier de grens vormt tussen Kirgizië en Kazachstan. Wij blijven aan de Zuidkant van de grens en vliegen 42 NM in één rechte lijn naar het vliegveld van Kant (UAFW), een Russische luchtmachtbasis, gelegen bij de stad Bishkek. Dit is niet het Internationale veld van Bishkek, die ligt aan de Noordwest kant van de stad, welke een Amerikaanse luchtmachtbasis herbergt?!
Bishkek is de hoofdstad van Kirgizië, en is het economische, culturele, politieke en wetenschappelijke middelpunt van het land.

Afbeelding
Leg 2 afbeelding 1

Afbeelding
Leg 2 afbeelding 2

Afbeelding
Leg 2 afbeelding 3

Happy landing!

Wim

Hans K
Berichten: 130
Lid geworden op: 30-07-2017 11:31

Re: VFR 2019/11/21 Alma-Ata to Bishkek

Bericht door Hans K » 12-11-2019 18:26

Even ter herinnering:

Het blijkt dat nog niet iedereen het adres voor de VBird Teamspeakserver en de VBird vliegserver heeft gewijzigd.
Dit is nodig om verbinding te kunnen maken via Teamspeak en met het netwerk. Zie voor instructies het forum van VBird of de mail die door Cor de Bruin is rond gestuurd.

Hans K.

Plaats reactie