VFR 2019/12/05 Reykjavik to Isafjördur

VFR routes voor de online vliegavonden van Haaglanden
Plaats reactie
WimA
Site Admin
Berichten: 166
Lid geworden op: 29-07-2017 15:48

VFR 2019/12/05 Reykjavik to Isafjördur

Bericht door WimA » 30-11-2019 22:27

Beste VFR-vliegers,

één van de meest extreme approaches naar een vliegveld is die van Isafjördur (BIIS) op IJsland. Dit in het Noordwesten van IJsland gelegen veld ligt in een fjörd (zoals de naam wellicht doet vermoeden) omgeven door hoge bergwanden. Vooral de landing op baan 08 is spectaculair om te zien en om zelf te doen in Flightsimulator. De IJslandse vliegmaatschappij Flugfelag Islands ( Air Iceland) vloog hier op een dagelijkse lijnvlucht met een Fokker 50 naar toe, zie video: https://youtu.be/Fv_c6vA8DXE (rechter muisknop: openen in nieuw tabblad)
Wij gaan dit vanavond ook doen maar dan met wat kleinere toestellen, namelijk éénmotorige sportvliegtuigjes, zoals een C172, Piper Warrior, DA40 of een Katana (alhoewel het dan wel een beetje lang gaat duren).
We beginnen deze avond op het vliegveld van Reykjavik (BIRK), het voormalige hoofdveld van Reykjavik, en maken een 1ste tussenstop op het veld van Stykkisholmur (BIST). Om hier te komen vliegen weer eerst na takeoff richting Noorden (M009), naar de punt van het schiereiland Akranes. We kunnen hier gebruik maken van de NDB die hier staat: SA 379. Nu vliegen we verder min of meer langs de Westkust van IJsland naar een natuurlijke haven genoemd Faxaflói (WP1). Dan steken we de heuvels over op een van de vele schiereilanden (vingers) die hier ver in zee strekken. Aan de Noordkant van deze vinger ligt vlak langs de kust het vliegveldje van Stykkisholmur.

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 1

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 2

Na de korte stop gaan we verder richten Noordoosten, en steken een brede inham over bezaaid met eilandjes. Nu nog meer water (sorry Hans) naar de punt van wederom een schiereilandje met de plaats Reykhólar (WP3), om daarna over de heuvels naar de andere kant van de volgende 'vinger' naar het veld van Holmavik te vliegen (BIHK). Hier maken we onze 2de tussenstop, en ik nu ook om even koffie in te schenken ;)

Afbeelding
Leg 2 afbeelding 1

Afbeelding
Leg 2 afbeelding 2

Nu het laatste en meest spectaculaire deel van onze tocht. We maken eerst weer de oversteek over de rotsen (MH 320) en vliegen naar de punt van de laatste inham van de Isafjardardjúp (vanuit de kant van de zee gezien dan). Hier staat ook weer een NDB waar we als hulpmiddel dankbaar gebruik van kunnen maken: RE 316. Ook op de volgende punt van een stuk land staat er weer een: OG 400. En ja hoor, ook bij de ingang van de Isafjord staat er weer heen: IS 385. Zij leiden ons perfect naar het veld waar we wezen moeten. We vliegen eerst aan de overkant van de fjord langs de bergwand, en draaien aan het eind van het fjord naar links om over de dam te vliegen van de inham aldaar (net zoals op het filmpje van de Fokker 50), om vervolgens te landen op baan 08. Ongeacht de windrichting nemen we deze baan, alleen voor het feit dat die zo spectaculair is en geweldig om te doen!

Afbeelding
Leg 3 afbeelding 1

Afbeelding
Leg 3 afbeelding 2

Happy landings!

Wim

Plaats reactie