VFR 2019/12/19 Machu Picchu

VFR routes voor de online vliegavonden van Haaglanden
Plaats reactie
WimA
Site Admin
Berichten: 166
Lid geworden op: 29-07-2017 15:48

VFR 2019/12/19 Machu Picchu

Bericht door WimA » 15-12-2019 21:53

Beste VFR-vliegers,

deze keer vliegen we naar een idee van Cok in Peru. We vliegen hier op eenzame hoogte, en, wat ook een unicum is, met maar 1 landing. De route is 130 NM lang, en vanwege het ruige en zeer onherbergzame landschap zijn er weinig of geen andere vliegvelden in de buurt.
Het is een moeilijke en lange tocht, met als letterlijk hoogtepunt de pas over 16.000 ft. ter hoogte van de Quenuaorco (zie foto 3), en figuurlijk hoogtepunt Machu Picchu, de legendarische Incastad gelegen op een bergtop ter hoogte van Aguas Calientes (zie foto 4).

We beginnen deze avond op het vliegveld van Andahuaylas (SPHY), welke op een hoogte ligt van 11.300 ft.?! In flightsimulator ligt dit veld wat vreemd gelegen in een soort verzakking in het landschap, het zal daarom niet makkelijk zijn om op te stijgen vanaf dit veld. Direct na starten van je vliegtuig moet je dan ook je mixture een heel eind naar achteren halen (als deze aanwezig is in het vliegtuig waar je vanavond mee gaat vliegen), anders slaat de motor direct weer af.
Na takeoff van baan 03 of 21 moeten we even ten noorden van het veld om de bergtop heen die daar ligt richting de Laguna de Pacucha (het meertje wat ten Noordoosten ligt van Andahuaylas). Via waypoint 1 gaan we het dal in naar het noorden om bij waypoint 2 rechtsaf te gaan. Nu even opletten: links aanhouden, het dal in op een magnetische heading van 096 (in Orbx Global is hier bebouwing te zien op de grond). Volg dit dal en ga bij waypoint 4 scherp linksaf het dal in richting de pas.

Afbeelding
Afbeelding 1

Afbeelding
Afbeelding 2

Nu blijven stijgen (doen we de hele tijd al als het goed is), en boven de sneeuwvlaktes rechts aan houden om over de top te gaan. Nu kan weer enigszins gedaald worden, en volgen we de hoofdweg 100 welke hier via de plaats Vitcos door het dal heen loopt. Bij waypoint 6 gaan we scherp rechtsaf, weg nr. 100 volgend. Het dal is hier breder, en aan het eind van deze leg gaat het met een zigzag naar rechts en dan weer naar links. Nu komen we bij een soort kruispunt van dalen, net ten Zuiden van Maranura District. Bij waypoint 7 gaat het weer scherp rechtsaf, nu is het nog maar 10 NM naar Machu Picchu. De rivier die we hier volgen slingert zich met scherpe bochten door het berglandschap, vooral om de bergkam waar de Incastad op gelegen is maakt de rivier een 180 graden bocht. In flightsimulator is niets te zien van de ruïnes van deze stad, er is wel een kleine gratis scenery van, zie onder 'Links' boven in het menu op de FSX freeware scenery list.

Afbeelding
Afbeelding 3

Afbeelding
Afbeelding 4

Nu het dal verder volgen en bij Patallacta links aanhouden, MH 071, en na 3 NM rechtsaf. Het dal wordt nu aanmerkelijk breder, bij waypoint 10 moeten we nog even om een uitsteeksel heen, maar dan gaat het door tot net na Huayllabamba. Hier gaan we rechtsaf het dal in naar Cuzco. Aan het eind van het dal waar we nu in vliegen passeren we nog even een meertje met de naam Puray (Oostkant), en dan maken we ons op om langzaam maar zeker naar links in te draaien naar het vliegveld van Cuzco: Aerporto Internacional Alejandro Velasco Astete (SPZO). Dit veld ligt op een hoogte van 10.860 ft, en heeft een runway met een lengte van 3.397 m., runway 10 of 28.

Nog even wat toeristische informatie over de stad Cuzco (bron Wikipedia): voordat de stad in de 16e eeuw door de Spaanse conquistadores werd veroverd, was het de hoofdstad en het culturele en religieuze centrum van het Rijk van de Inca, Tawantinsuyu ("Het land van de vier kwartieren"). De Inca’s gaven de stad de vorm van een poema en ze bouwden vele tempels zoals die voor de zonnegod Inti en de maangodin Quilla. Behalve de hoofdstad was Cuzco voor de Inca’s namelijk ook een heilige stad.

Afbeelding
Afbeelding 5

Afbeelding
Afbeelding 6

Happy landings!

Wim

Plaats reactie