VFR 2020/1/30 Castlegar to Salmon Arm

VFR routes voor de online vliegavonden van Haaglanden
Plaats reactie
WimA
Site Admin
Berichten: 166
Lid geworden op: 29-07-2017 15:48

VFR 2020/1/30 Castlegar to Salmon Arm

Bericht door WimA » 25-01-2020 12:00

Beste VFR-vliegvrienden,

we bevinden ons deze keer in de Rocky Mountains in Canada, zo'n 150 NM ten Westen van de stad Calgary. Hoe hoog zijn de bergen hier? Als voorbeeld: Siwash Mountain, die ten Oosten van onze vertrekplaats Castlegar ligt, is 2300 m. hoog. Toch wel hoog genoeg om serieus rekening mee te houden!

Zoals gezegd beginnen we deze keer vanaf het vliegveld van Castlegar (CYCG), welke officieel heet: West Kootenay Regional Airport, op een hoogte van 1624 ft. en een baanlengte van 1637 m. Genoeg getallen: laten we gaan vliegen!

Ook dit keer kunnen we gerust in een sportvliegtuig gaan vliegen, zoals een Cessna, Piper of zelfs een Katana. We stijgen op van baan 15 of 33, afhankelijk van de wind, en zetten eerst koers in Noordoostelijke richting (Magnetic Track 012). We volgen hierbij de Kootenay River. Bij de eerste de beste mogelijkheid om links af te slaan doen we dat ook (bij het NDB-baken CG 227) en gaan het zijdal van de Slocan River in. Ook daar gaan we zo snel als mogelijk is rechts af, maar blijven wel de Slogan River volgen (de rivier rechtdoor heet anders).

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 1

Iets verderop, bij waypoint 3, komen we ook daadwerkelijk bij het plaatsje Slocan, waar de rivier veranderd in een langgerekt meer: Slocan Lake.
Hiervan zullen we er vanavond nog wel een paar tegen komen. Aan het eind van dit meer buig de route iets naar links af, om langs de oevers van Columbia (ik weet niet of het nou een rivier is of een meer) onze 1ste tussenstop te maken op het veld van Nakusp (CAQ5). Dit vliegveldje is al aanzienlijk kleiner, maar heeft nog altijd een asfaltbaan met een lengte van 914 m. Het liefst landen we hier straight-in op baan 30, maar bij veel wind van de andere kant zullen we toch op een of andere manier moeten keren hier in dit dal.

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 2

Na de korte pauze, we moeten nog een heel eind, gaan we verder naar het Noorden, over het Columbia meer of rivier. Helemaal aan het eind aan de Noordkant van dit meer, bij de plaats Revelstoke, bevindt zich onze 2de tussenstop: Revelstoke Airport (CYRV), met een elevation van 1476 ft. en een asfaltbaan van 1372 m. (11/29).

Afbeelding
Leg 2

Nu gaan we voor de laatste leg eerst naar het Westen. We verlaten hierbij voor even de langgerekte meren, en gaan een zijdal in. We volgen hierbij de Highway 1, de Trans-Canada Highway. Deze Trans-Canada Highway is een systeem van snelwegen die alle 10 de provincies van Canada beslaan, en heeft een totale lengte van 8.030 km.! Die gaan wij niet helemaal volgen! Wel dus een klein stukje Westwaarts, waarbij we met een aantal bochten tussen de bergen door kunnen vliegen. Bij de plaats Sicamous (waypoint 9), komen we weer bij een aantal langgerekte meren, waarvan de rechtse (uit ons oogpunt gezien) Shuswap Lake heet, en de linkse Mara Lake.
Nu wordt het kiezen, afhankelijk van de wind, en dus van de baan waar we gaan landen op ons eindpunt, of we rechts aanhouden of juist links over Mara Lake gaan vliegen. We gaan namelijk landen op het vliegveld van Salmon Arm (CZAM), welke een baan 14/32 heeft, en die is in geval van baan 14 het makkelijkst te naderen als we vanaf het Noorden komen, en dus de nadering doen over het Shuswap meer. Moeten we juist landen op baan 32 dan is de nadering over Mara Lake meer voor de hand liggend!
Even nog voor de volledigheid: Salmon Arm Airport ligt op een hoogte van 1751 ft., en heeft een baanlengte van 1358 m. (asfalt).

Afbeelding
Leg 3 afbeelding 1

Afbeelding
Leg 3 afbeelding 2

Happy landings!

Wim

Plaats reactie