VFR 2020/4/9 Islamabad to Peshawar

VFR routes voor de online vliegavonden van Haaglanden
Plaats reactie
WimA
Site Admin
Berichten: 166
Lid geworden op: 29-07-2017 15:48

VFR 2020/4/9 Islamabad to Peshawar

Bericht door WimA » 06-04-2020 11:22

Beste VFR-vliegvrienden,

in deze bizarre tijden toch weer een VFR-vlucht, en wel in Pakistan. Dit op initiatief van Cok. Dank je Cok voor de leuke route!
We beginnen onze reis op het veld van Islamabad (OPRN), vandaar vliegen we in Noordwestelijke richting (magnetische koers van 337) naar het Tarbela Dam Haripur (wat 'meer' betekend in het Pakistaans neem ik aan), gelegen in de Indusrivier. We vliegen het meer linksom richting de Tarbela Dam. Dit is een reusachtige dam, zelfs de grootste met aarde gevulde dam ter wereld, en tevens de grootste dam ter wereld wat betreft kubieke meters inhoud (red. Wikipedia)
Eenmaal over de dam gevlogen ligt iets verder naar het Zuidwesten Tarbela Dam Airport (OPTA), gelegen op een hoogte van 1114 ft. De runwaylengte en ligging weet ik niet, maar ik gok zo dat het 05/23 is.
Hier maken wij onze 1ste tussenstop van deze reis.

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 1

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 2

Na een korte danwel geen pauze stijgen wij weer op eveneens in Zuidwestelijke richting. We vliegen over de Minhas Airbase (OPMS), en maken daar een haakse bocht naar rechts (MH 298) om wederom de Indusrivier over te steken. Ook zien we hier de Kabulrivier (je raadt het al: deze stroomt tevens door de hoofdstad van Afghanistan). Zo'n 4 NM te noorden van deze rivier ligt het vliegveld van Risalpur (OPRS), ook een militaire luchthaven. De langste baan is hier de 09R/27L baan, met een lengte van 2769 m., maar ook de 09L/27R zou makkelijk voldoen voor onze soort toestellen, want deze ook nog altijd 1780 meter lang. Je had het al begrepen: dit is onze 2de tussenstop.

Afbeelding
Leg 2

Nu verder: we gaan nog 1 tussenstop maken voordat we bij onze eindbestemming zijn. Cok vond dat het nu wel wat spannender mocht worden, dus nadat hij de 1ste versie van deze route had opgestuurd, kwam hij met het voorstel om vanaf OPRS een koers te gaan vliegen van M169 richting de heuvels die ten zuiden van deze stad liggen. Er is daar een doorgang tussen de heuvels, daarvoor moeten we over het veld van Chirat vliegen (OPCT), en dan naar de T-splitsing van de weg die hier door de heuvels gaat. Iets voor de T-splitsing gaan we rechtsaf en volgen het dal richting M239. Aan het eind van het dal moet even een klein stukje naar links worden gevlogen om over een doorgang naar de andere kant van de heuvels te vliegen. Nu is het nog 9 NM vliegen in Zuidwestelijke riching (eerste deel even de Kani Algad rivier volgen) om bij het vliegveld van de stad Kohat te komen (OPKT). Ook hier gaan we landen zoals reeds gezegd, op baan 16 of 34 (tenminste dat gok ik), met een lengte van om en nabij 1300 m.

Afbeelding
Leg 3 afbeelding 1

Afbeelding
Leg 3 afbeelding 2, tevens Leg 4 afbeelding 1

Nu de laatste leg van onze vlucht door dit deel van Pakistan: en vliegen op zo'n laag mogelijke hoogte door de heuvels richting het Noorden, waarbij we eerste de Kohat Road volgen en dan de N55 oppikken en de Loe Khwar rivier. Deze zigzagt door de heuvels heen (wij dus ook) en aan de andere kant gaan wij richting waypoint 10 welke de brug is over de rivier ter plaatse waarvan ik nu even niet zo snel de naam kan aflezen. Nu is het nog 11 NM op een koers van M353 richting onze eindbestemming: Peshawar International Airport (OPPS), met een elevatie van 1158 ft, en een baanlengte van 2743 m. (runway 17/35). Voor het 1ste deel van deze leg moet je op de foto kijken van leg 3 afbeelding 2, welke dus tevens leg 4 afbeelding 1 is. Afbeelding 2 hieronder:

Afbeelding
Leg 4 afbeelding 2

Het kan zijn dat ik er deze avond niet bij kan zijn door persoonlijke omstandigheden, maar anders zien/horen jullie mij gewoon a.s. donderdagavond.

Happy landing!

Wim

Plaats reactie