VFR 2020/4/23 Robertson to Worcester

VFR routes voor de online vliegavonden van Haaglanden
Plaats reactie
WimA
Site Admin
Berichten: 166
Lid geworden op: 29-07-2017 15:48

VFR 2020/4/23 Robertson to Worcester

Bericht door WimA » 18-04-2020 13:17

Beste VFR-vrienden,

je zou zeggen bij het lezen van de titel van deze keer: dat zal wel ergens in Engeland zijn? Niets dan minder waar: we zitten deze keer in Zuid-Afrika, en zullen ook heel wat Nederlandse namen tegen komen!
Toevalligerwijs net nadat ik 14 dagen geleden deze route gemaakt had, kwam op de site van ORBX de Global OpenLC van Afrika uit, met daarbij een foto van Zuid-Afrika met op de achtergrond de Tafelberg. Laat dat nou net het hoogtepunt zijn van de vlucht die we deze avond gaan maken?

We beginnen echter onze reis op het vliegveld van Robertson (FARS). Dit is een redelijk groot veld met 2 banen waarvan de langste van asfalt een lengte heeft van 1500 m. (10/28). Na opstijgen gaat in het Westelijke richting en komen we al heel snel aan bij de Breerivier. Deze volgen we al kronkelend door het landschap, hier en daar wordt hij wat breder, en takt zo'n 20 NM westelijker af in de Brandvleidam. Nu buigen we af naar links (magnetische koers van 279), en vliegen zo laag mogelijk door het Hawequas Mountain Gatchment gebied, daarbij de hoofdweg 1 volgend. Deze volgen we tot aan het plaatsje Klapmuts (ik had toch gezegd dat we veel Nederlandse namen tegen zouden komen, zei het dan wel Oud-Hollands). Nu gaat het op een koers van 222 richting het vliegveld van Stellenbosch (bekend van de wijnen), om daar te landen voor onze 1ste tussenstop op runway 1 of 19 met een lengte van 760 m.

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 1

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 2

Na de korte pauze, wellicht even boterhammen smeren?, komt er echt iets voor Hans K.: we gaan de oversteek maken over de False Bay richting Kaap de Goede Hoop. Dit duurt maar zo'n 20 NM, maar toch het zal niet meevallen voor Hans! Halverwege de oversteek, als je uit je rechterraampje kijkt heb je het uitzicht wat zo ongeveer op de foto van ORBX te zien is. Eenmaal aangekomen bij Cape of Good Hope ronden we deze kaap, en gaan in Noordoostelijke richting verder, daarbij de kustlijn volgend. Nu gaat het via de namen Kommetje en de uiterst Westelijke punt bij Hout Bay richting de Tafelberg en het daar vlakbij gelegen Kaapstad. Net aan de andere kant van de baai nabij Century City ligt Ysterplaat luchtmachtbasis (FAYP). Hier maken wij onze 2de tussenlanding op baan 2 of 20 met een lengte van 1585 m.

Afbeelding
Leg 2 afbeelding 1

Afbeelding
Leg 2 afbeelding 2

Na het bijkomen van alle emoties van het zien van dit prachtige landschap gaan we weer terug naar waar we ongeveer vandaan kwamen (jullie hadden het neem ik aan op afbeelding 1 van leg 1 al gezien), waarbij we eerst na opstijgen van Ysterplaat zo goed als naar het Noorden vliegen om een low pass te maken over het vliegveldje van Morningstar. Nu gaat het toch wel echt naar het Oosten (MH 095), waarbij het wellicht op was gevallen dat de magnetische variatie echt groot moet zijn hier ter plekke: -25º! We gaan via de Noordkant van het heuveltje bij de plaats Paarl, en gaan dan naar de ingang van de Bain's Kloof. Op een MK van 066 gaan we tot het eind van de kloof en maken dan een scherpe bocht naar rechts. Nu zijn we weer bij de Breerivier aangeland en volgen deze in Zuidoostelijke richting tot we bij onze eindbestemming van deze avond zijn aanbeland: Worcester Glider Airport (FAWC). Oeps: zei ik nou 'glider'? Het zou dus wel eens kunnen zijn dat dit een extreem kort veldje is, welke helemaal niet bedoeld is voor onze Single Engine Piston vliegtuigjes?! O.k.: we hebben wel eens vaker op zulke korte baantjes moeten landen, denk aan Zuid-Korea, dus zal het ons deze keer ook wel lukken!

Afbeelding
Leg 3 afbeelding 1

Afbeelding
Leg 3 afbeelding 2

Happy landings!

Wim

Hans K
Berichten: 130
Lid geworden op: 30-07-2017 11:31

Re: VFR 2020/4/23 Robertson to Worcester

Bericht door Hans K » 20-04-2020 11:50

Hoi Wim,

Leuk en onbekend gebied om te simmen.
Heb net de route gepland en dat zullen voor mij twee bijzondere landingen worden. Mijn scenery kent zowel bij Stellenbos (FASH) als bij Worcester (FAWC) geen vliegveld. Maar ik ga het proberen. Gewoon met de Beaver vliegen, die kan bijna overal landen ;) .

Gr. Hans K

WimA
Site Admin
Berichten: 166
Lid geworden op: 29-07-2017 15:48

Re: VFR 2020/4/23 Robertson to Worcester

Bericht door WimA » 21-04-2020 17:22

Hoi Hans,
ik moet toch maar eens voordat ik een route ga plannen bij jullie polsen of wel al die vliegvelden en bakens die ik in de scenery heb nog wel bestaan in Prepar3D of X-plane? Het is al nu al meerdere keren gebeurd dat er iets veranderd is.
Aan de andere kant: het is ook wel spannend zo en kent onverwachtse verrassingen!

Groeten, Wim

Plaats reactie