VFR 2020/5/7 Les Pujols to Tarbes-Lourdes

VFR routes voor de online vliegavonden van Haaglanden
Plaats reactie
WimA
Site Admin
Berichten: 166
Lid geworden op: 29-07-2017 15:48

VFR 2020/5/7 Les Pujols to Tarbes-Lourdes

Bericht door WimA » 01-05-2020 21:19

Beste VFR-vliegvrienden,

zoals enige weken geleden beloofd, een vlucht door de Pyreneeën, met als hoogtepunt Andorra en als eindpunt Lourdes. Wellicht in deze tijd ook een goede plek om heen te gaan?!
We beginnen op het vliegveld van Pamiers Les Pujols (LFDJ) gelegen in Frankrijk aan de Noordkant van de Pyreneeën. Hier is het nog vlak, maar weldra nadat we zijn opgestegen van runway 9 of 27 duiken we de bergen in. We gaan door de opening van de rivier de Ariège, en proberen deze rivier te volgen diep de bergen in. Weer een leuke uitdaging om zo laag mogelijk te blijven vliegen!

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 1

Dit gaat voor een deel goed, maar ten hoogte van waypoint 4 moeten we toch al minimaal op een hoogte van 7.000 ft. zitten! Hier houdt de rivier ook op (hier vlakbij is zijn of haar oorsprong), en zijn we al in het dwergstaatje Andorra aangekomen. Nu wordt het echt klimmen want alvorens in de hoofdstad van Andorra aan te komen, of is het meer een bergdorp, moeten we over de Envalirapas heen met een hoogte van 8.300 ft.
Hierna kunnen we weer iets zakken om na een aantal bochten naar rechts en links in Andorra la Vella aan te komen. Min of meer Zuidwaarts vliegend zijn we weldra bij de Spaanse grens, en naderen we het veld van Andorra la Seu d'Urgell (LESU). Dit vliegveldje ligt op een bergheuvel aan de rechterkant (van onze vliegrichting uit gezien) van het dal waar we uitkomen. Let op: bij mij in FSX was de elevatie van dit veld incorrect. Ik heb dit dus even moeten corrigeren in FTX Central met de Airport Elevation Correction onder Vector configuration!

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 2

Na een korte pauze gaan we direct na opstijgen naar het Westen en volgen daarbij de N-260. Bij de T-splitsing van wegen gaan wij rechtsaf naar het Noorden om daarbij nu de C-13 te volgen. Deze baant zich een weg door het Spaanse gedeelte van de Pyreneeën, en komt op den duur na veel 5-en en 6-en eerst bij het veld van Bagneres de Luchon aan (LFCB). Hier zitten we dus alweer in Frankrijk, en 7 NM verder bij het kleine Altiport vliegveldje van Peyresourde Balestas (LFIP). Dit laatste veldje zit niet in flightsimulator maar kan wel gedownload worden van de volgende site:
http://www.f-bmpl.com/index.php/midi-py ... e-balestas (zowel te downloaden voor FSX als voor Prepar3Dv4, kies vervolgens voor 02/02/2019 Version de base: Telecharger).
Mocht dit te veel werk zijn, of durf je zo'n landing op een Altiport niet aan, kies dan voor het wat grotere LFCB. Moet wel gezegd worden dat het Altiport vliegveldje een runway heeft van maar 550 m. maar dan wel van asfalt, wat niet gezegd kan worden van Peyresourde Balestas welke uit gras bestaat (wel met de 'enorme' lengte van 800 m.!). De nadering op het Altiport dient altijd vanuit het Westen gedaan te worden (en naar het Westen wederom opstijgen)!

Afbeelding
Leg 2 afbeelding 1

Afbeelding
Leg 2 afbeelding 2

Je zal wel denken: nu hebben we het wel gehad, en vliegen we simpelweg naar onze eindbestemming, maar nee, er komt nog een pas: de Col d'Aspin (ook vaak beklommen tijdens de Tour de France) met een hoogte van 5.000 ft. Nu we die gehad hebben gaan het inderdaad steeds verder bergafwaarts, en steeds verder in Noordwestelijke richting. Zodra we het dal van de Adour hebben verlaten zien we al aan de linkerkant het vliegveld van Tarbes-Lourdes liggen (LFBT), op een elevatie van 1.260 ft en een baanlengte van 3.000 m., wat een opluchting! We landen hier op runway 2 of 20 welke natuurlijk asfalt als ondergrond heeft, dit om de vele bedevaartgangers goed te kunnen ontvangen!

Afbeelding
Leg 3

Happy landings!

Wim

Plaats reactie