VFR 2020/5/21 Kerry to Galway

VFR routes voor de online vliegavonden van Haaglanden
Plaats reactie
WimA
Site Admin
Berichten: 166
Lid geworden op: 29-07-2017 15:48

VFR 2020/5/21 Kerry to Galway

Bericht door WimA » 16-05-2020 17:46

Beste VFR-vliegvrienden,

wel 5x ben ik op fietsvakantie geweest in Ierland. Ik vind het een prachtig en leuk land. Ik weet dus wel ongeveer hoe Ierland in elkaar zit (geografisch gezien bedoel ik dan), en dus doen we vanavond een deel van Ierland aan, en dan vooral het Westen van het land, omdat dat het mooiste gedeelte is.

We beginnen op Kerry Airport (EIKY), welke de toegangspoort is tot de famous Ring of Kerry. Dit schiereiland welke met de andere 4 links en rechts er van als gigantische vingers in zee steken, trekt elk jaar busladingen vol met toeristen (behalve dit jaar vrees ik!). Vooral het plaatsje Killarney gelegen aan het Lough Leane is een zeer levendig en vrolijk stadje. Hier vliegen we dan ook als eerste overheen op een, na opstijgen van Kerry, koers van 189 magnetisch. We vliegen aan de overkant van het meer de opening tussen de bergen in, en passeren daarbij Ladiesview: het uitkijkpunt over het Upper Lake en de gehele vallei waar koningin Victoria met haar hofdames vaak heen ging als ze hier verbleef in haar zomerverblijf (Ierland behoorde toen nog in zijn geheel tot Engeland).
Wij houden bij het Upper lake rechts aan op een koers van 268, en vliegen hierbij langs de hoogste en ook enige berg van Ierland: Carrauntoohil 1.039 m. Iets verderop komen we bij de weg die van Glencar naar Waterville voert. Aan het eind van deze weg en ook min of meer van het schiereiland gaan we rechtsaf richting Valentia Island. Deze is middels een brug bij het plaatsje Portmagee met de vastewal verbonden (ben ik ook geweest). Vanaf Portmagee kan je met een bootje naar Puffin Island (waar grote kolonies van Papegaaiduikers nestelen), en naar Skellig Micheal (een klein eilandje ver in zee waar een klooster op was gevestigd).

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 1

Wij vliegen verder in Noordoostelijke richting naar het meest Noordelijke schiereiland: Dingle. Via de Conor Pass, welke vanuit het plaatsje Dingle over het schiereiland gaat gaan we naar de andere kant, en dan in een rechte lijn naar onze tussenstop van deze avond: Shannon Airport (EINN), gelegen aan de rivier de Shannon. Dit vliegveld was in de beginjaren van de luchtvaart een zeer belangrijk vliegveld voor de oversteek over de Atlantische Oceaan, want dit was het laatste vliegveld (en het eerste vanuit Amerika gezien) waar de vliegtuigen een tussenstop konden en moesten maken om bij te tanken.

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 2

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 3

Na de tussenstop (mag nu best wat langer hoor, want we hebben er maar 1), gaat het verder Noordwestelijk, koers 311, en komen bij een punt uit wat Spanish Point genoemd wordt. Hier is voor de kust een deel van de Spaanse Armada vergaan, en een deel van de Spaanse bemanning die het overleefd had aan land gekomen en nooit meer weggegaan!

Afbeelding
Leg 2 afbeelding 1

We volgen nu de kust naar het Noordoosten, en vliegen hier over een van de hoogtepunten van bezienswaardigheden in Ierland: de Cliffs of Moher: 200 m. hoge rotswanden die hier loodrecht uit zee verrijzen. Bij mooi weer kunnen hier de Arann eilanden gespot worden: Inisheer als eerste, met daarachter Inishmaan en de grootste: Inishmore. Zij hebben ook alle drie een eigen vliegveld, maar daar gaan we nu niet heen. Wij vliegen naar het meest Noordwestelijke punt van de Burren. Dit is de naam van het landschap wat hier te zien is. Dit lijkt op een soort van maanlandschap, met alleen maar rotsen en bijna geen begroeiing.
Nu nog de oversteek over de baai van Galway, om vervolgens te landen op onze eindbestemming Galway Airport (EICM). De stad is zeer mooi gelegen aan de monding van de Corrib river, en heeft ook een rijke historie (die ik hier nu niet ga opnoemen, dat moet je maar opzoeken op Wikipedia of zoiets).

Afbeelding
Leg 2 afbeelding 2

Happy landings!

Wim

Plaats reactie