VFR 09-11-17 The Dalles naar Renton via Packwood

VFR routes voor de online vliegavonden van Haaglanden
Plaats reactie
WimA
Site Admin
Berichten: 166
Lid geworden op: 29-07-2017 15:48

VFR 09-11-17 The Dalles naar Renton via Packwood

Bericht door WimA » 07-11-2017 12:44

Hallo VFR-fanaten,

deze keer een beetje verlaat door het FSweekend. Was heel leuk, maar de plicht roept, dus gaan we weer verder met onze VFR tour door de Rocky Mountains.
Deze avond komen we aan het eind van deze tour wat betreft het vliegen met een sportvliegtuigje op wielen. De volgende keer wil ik verder gaan vanaf de plek waar we nu eindigen (om en nabij) met behulp van watervliegtuigen. Maar dat voor later!

Eerst starten we weer op op het veld van The Dalles (KDLS). Na opstijgen volgen we de Columbia rivier een stukje stroomafwaarts (richting westen). We passeren het veld van Hood River aan onze linkerkant, en gaan vóór dat we bij het veld van Cascade Locks zijn (CZK) rechtsaf het dal van de Wind river in. Deze volgen we een eindje, en vliegen over het Swift reservoir recht op Mount St. Helens af.
Deze vulkaan is vooral bekend vanwege de grote uitbarsting op 18 mei 1980, de eerste sinds 123 jaar. Dit was de meest dodelijke en verwoestende vulkaanuitbarsting in de geschiedenis van de Verenigde Staten. Bij de uitbarsting kwamen 57 personen om het leven en raakten 200 huizen, 47 bruggen, 24 km spoorweg en 300 km weg vernield. De uitbarsting werd voorafgegaan door een beving van 5,1 op de schaal van Richter waarbij de top van Mount Saint Helens instortte en de berg 400 meter lager werd.
De hoeveelheid energie die vrijkwam bij de grote uitbarsting van 1980 was vergelijkbaar met honderdvijftigmaal de kracht van de atoombom op Hiroshima (Wikipedia).
Dit om maar even een voorstelling te geven van hetgeen hier in 1980 heeft plaats gevonden. Geen nood: de vulkaan is nu weer rustig en wij kunnen er rustig langs vliegen. Er overheen mag ook, maar dat vergt wel de nodige inspanning van je vliegtuig!

Na Mount St. Helens vliegen we door in Noordoostelijke richting om over het veld van Randle-Kiona Airpark te vliegen (WN55), en daarna een tussenstop te maken op het veld van Packwood (55S), hierbij de Cowlitz River volgend.

Na de pauze gaan we verder door het dal van de Cowlitz River, en houden iets verderop links aan (eigenlijk rechtdoor) om Mount Rainier, ook een vulkaan van meer dan 14.000 ft. hoog, aan de oostzijde te passeren. Nu volgen we het dal van de White River, en passeren we Ranger Creek Airport (21W). Daarna gaat het steeds meer Noordwestelijk, het dal van de White River volgend.
Eenmaal buiten de bergen vliegen we richting Auburn Academy Airport (WA84), en buigen dan naar rechts af richting het internationale veld van Seattle (KSEA). We passeren dit veld mid runway op een heading van 250 graden (90 graden t.o.v. de baan). Dan met een grote bocht naar rechts om nogmaals hetzelfde te doen met de baan van Boeing Field op een heading van 040.
Uiteindelijk gaan we voor onze final approach wederom met een grote bocht naar rechts richting het vliegveld van Renton Municipal Airport (KRNT). Hier stoppen wij en stappen uit voor een welverdiende vakantie in Seattle en omgeving.

Happy landings!

Wim


Afbeelding
Leg 1 afbeelding 1

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 2

Afbeelding
Leg 2 afbeelding 1

Afbeelding
Leg 2 afbeelding 2

Plaats reactie