VFR 2020/6/18 Nome to Shishmaref

VFR routes voor de online vliegavonden van Haaglanden
Plaats reactie
WimA
Site Admin
Berichten: 166
Lid geworden op: 29-07-2017 15:48

VFR 2020/6/18 Nome to Shishmaref

Bericht door WimA » 13-06-2020 23:31

Beste VFR-vliegvrienden,

eerst een filmpje. Het betreft een filmpje over Shishmaref, een plaatsje op de meest Westelijk gelegen deel van Alaska. Toevallig is dat vanavond ons einddoel:

https://www.youtube.com/embed/n8GLxx6k3TY

Om hier te komen moeten we over een hard en weerbarstig landschap vliegen, waar het meestal zeer koud is en volledig bedekt met sneeuw en ijs. Daarom wil ik voor deze vlucht vragen of jullie winter of voorjaar willen kiezen als tijd van het jaar, en tevens iets meer wind dan je gewend bent, zeg tussen de 10 en 20 knopen. Dit alleen als je daar zelf toe bereid bent, als je al genoeg heb aan het landen op de 'normale' manier in het circuit zoals we het gewend zijn, dan moet je het zo laten!

Voordat we aan het eind van de avond aan komen in Shishmaref beginnen we eerst in Nome (PAOM), niet te verwarren met Nome City Field, welke er een paar NM vandaan ligt. Na opstijgen vliegen op een koers van 060 naar het begin van het dal van de Nome river. De volgen we min of meer naar het Noorden en passeren daarbij het veld van Basin Creek Airport. Nu buigt het dal iets naar rechts af en dan weer naar links, om vervolgens aan het eind naar rechts te gaan richting een meer: Salmon Lake, welke in deze tijd van het jaar (als je winter hebt ingesteld) stijf dicht gevroren is. Aan de Noordkant van het 'dubbel' meer ligt het gelijknamige vliegveld waar wij onze 1ste tussenlanding gaan maken: Salmon Lake Airport. Op SkyVector heeft deze de ICAO-code Z81.

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 1

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 2

Na de korte pauze gaan we verder door eerst een klein stukje terug te vliegen, en dan naar het Noorden een dal in te vliegen. Aan het eind van dit dalletje gaan we linksaf en moeten we enigszins stijgen om over een bergkam van 4.000 ft. te vliegen. In het hoofddal waar we in terecht komen als we het zijdalletje aan de andere kant van de kam uitvliegen, gaan we rechtsaf, en als we de bergen uitvliegen linksaf richting het Imuruk Basin welke we in Noordwestelijke richting over steken richting de verbinding welke het Imuruk Basin verbindt met de baai aan de andere kant. Nu passeren we Teller Airport (PATE) en steken de Port Clarence baai over om op de landtong bij Port Clarence te landen op het Port Clarence Coast Guard Station Airport (PAPC). Dit veld ligt volledig onbeschermd tegen de wind en krijgt bij een Zuid-zuidwestelijke wind de volle laag van opzij, wat een landing op baan 16 of 34 des te moeilijker maakt.

Afbeelding
Leg 2 afbeelding 1

Afbeelding
Leg 2 afbeelding 2

Ook het opstijgen zal niet meevallen: zodra je los komt wordt je helemaal schuin weggezet! Maar ach, dat is voor ons ervaren VFR-vliegers toch een eitje! Eerst schuin naar de overkant op een magnetische koers van 310°. Eerst passeren we Lost River 1 Airport en iets meer landinwaarts Lost River 2 Airport. We vliegen over/door de heuvels en blijven dan op een koers van 348° vliegen totdat we de kust hebben bereikt. Als het goed is doen we dat bij de opening naar zee van de Ikpek lagoon. De kustlijn loopt hier kaarsrecht onder een hoek van 045°, zo ook wij. ± 35 NM verderop ligt aan de Noordwest kant van de Shishmaref Inlet op een zeer smal schiereiland het plaatsje Shishmaref met bijbehorend vliegveld (PASH). Nu je hier zo aankomt kan je je hoogstwaarschijnlijk wel voorstellen dat dit kleine plaatsje op het punt staat om te verdwijnen!

Afbeelding
Leg 3 afbeelding 1

Afbeelding
Leg 3 afbeelding 2

Happy landings!

Wim

Plaats reactie