VFR 2020/7/16 Speck to Lugano

VFR routes voor de online vliegavonden van Haaglanden
Plaats reactie
WimA
Site Admin
Berichten: 166
Lid geworden op: 29-07-2017 15:48

VFR 2020/7/16 Speck to Lugano

Bericht door WimA » 11-07-2020 22:03

Beste VFR-vliegvrienden,

vanavond de laatste in een reeks van vluchten all over the Globe! Maar: last but not least, oftewel: het lekkerste en mooiste bewaren we voor het laatst!
Vanavond een zeer speciale route door Zwitserland, langs vele hoogtepunten en diepe dalen. Ook bekende namen en minder bekende plaatsen, maar die zeer spectaculair zijn om te vliegen.

We beginnen op het veld van Speck-Fehraltorf (LSZK), gelegen op een hoogte van 1759 ft met een grasbaan (12/30) met een lengte van 625 m. Het veldje ligt in de buurt van Zürich, ten Zuidoosten van het veld (Kloten) en ten Oosten van de stad. Na opstijgen gaan we eerst in de richting van de Zürichsee (het meer van Zürich), en wel ten hoogte van Rapperswil-Jona, waar een dam het meer in tweeën splitst. Vanaf deze dam gaan we op een koers van 114° richting de ingang van de bergen naar de Walensee, maar alvorens daar aan te komen gaan we rechtsaf het dal in waar het militaire veld van Mollis is gesitueerd (LSMF). Na passeren van dit veld gaan we voor het plaatsje Glarus rechtsaf richting de Klöntalersee. Let op: hier wordt het gelijk serieus stijgen, want iets verderop moeten we over de Pragelpas welke gelegen is op een hoogte van 5.000 ft. Na passeren van deze pas kunnen we weer dalen en vliegen min of meer naar het Westen het Muotathal in. Aan het eind van dit dal wordt het even wat wringen om er uit te komen, maar dan wordt het wijds en breed en passeren we de plaats Brunnen gelegen aan het Vierwoudstedenmeer. Ongeveer in het midden van dit meer net voor de Bürgenstock ligt flugplatz Buochs (LSZC). Hier maken we onze 1ste tussenlanding. In de standaard scenery heeft dit veld nog 2 banen: 06L/24R en 06R/24L, tegenwoordig is de Oostelijke baan: 06R/24L niet meer in gebruik en is er nog 1 baan 06/24

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 1

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 2

Na de pauze (deze behoeft niet lang te zijn, want boterhammen smeren is er niet meer bij tegenwoordig), nemen we een heel speciale route door de bergen (we hadden er ook omheen kunnen vliegen, maar dat is natuurlijk minder leuk), richting de wintersportplaats Engelberg. Om hier te komen gaan we meteen na opstijgen van Buochs pal naar het Zuiden (179°), en moeten goed sturen om door de nauwe passages te vliegen. Ook meteen beginnen met flink stijgen, want anders kom je na passeren van Engelberg flink in de problemen! Na Engelberg gaan we bij waypoint 12 linsaf, en lijkt het dood te lopen, maar helemaal rechts achterin het dal is een iets lager gelegen doorgang, de Surenenpass, gelegen op een hoogte van 7.700 ft! Eenmaal hierover gaat het steil omlaag (althans: dat kan), naar het dal van de rivier de Reuss. Hier gaan we scherp rechtsaf, en gaan aan het eind waar het dal smaller wordt rechts af richting Andermatt.

Afbeelding
Leg 2 afbeelding 1

Hier komen we in het beroemde dal van de Furkapass, waar je in de zomermaanden met de stoomtrein van de Furka Oberalp Bahn over de pas heen kan richting de vallei van de Rhone. Dit gaan wij dus ook doen, maar dan vliegend. De Furkapass ligt op een hoogte van meer dan 8.000 ft., dus gebruik van je mixture zal zeker nodig zijn om hier overheen te komen! Let op dat je iets verderop na de Furkapass niet per ongeluk rechtsaf gaat om over de Grimselpass te gaan, maar links aan te houden, omlaag het Rhonedal in. Dit doen we maar een heel klein stukje (niet meer dan 3 NM), want voor het plaatsje Geschinen gaan we alweer scherp linksaf, om over de Nufenenpas te gaan, eveneens gelegen op een hoogte van meer dan 8.000 ft. Nu komen we in het Italiaanse deel van Zwitserland, en gaan het dal van de rivier de Ticino in. Langzaam maar zeker met de bocht van het dal mee draaiend naar rechts komen we na zo'n 14 NM aan bij het veld van Ambri (LSPM), welke op een hoogte van 3.241 ft. ligt. Dit wordt dus een hele uitdaging om in zo'n korte afstand zo veel feet te dalen, want op het veld van Ambri gaan we onze 2de tussenlanding maken!

Afbeelding
Leg 2 afbeelding 2

Het laatste deel van onze vlucht van vanavond blijven we door de dalen vliegen, en gaan rechtsaf bij de T-splitsing der dalen richting het Lago Maggiore, waar we aan de oever van het meer het vliegveld van Locarno zien liggen. Het lijkt aanlokkelijk om hier gelijk maar weer te landen, en het voor gezien te houden, maar zoals gezegd aan het begin van dit verhaal is onze eindbestemming van deze tocht Lugano, gelegen aan het meer van Lugano. Gelukkig is dit niet meer zo ver, en ook redelijk eenvoudig te bereiken: voor het veld van Locarno gaan we daarom linksaf een dal in welke rechttoe rechtaan naar het vliegveld van Lugano leidt (LSZA). Lugano zelf ligt aan het grote deel van het meer, maar het vliegveld ligt aan de oever van de Westelijke tak van dit meer. Mochten we op baan 20 kunnen landen dan kunnen we een rechtstreekse approach maken, maar mocht het baan 02 worden, dan moeten we voor het veld links aan houden om eerst om de heuvel ten Oosten van het veld heen te vliegen.

Afbeelding
Leg 3 afbeelding 1

Afbeelding
Leg 3 afbeelding 2

Happy landings!

Wim

Plaats reactie