VFR 2020/12/17 Hanko to Pribylovo

VFR routes voor de online vliegavonden van Haaglanden
Plaats reactie
WimA
Site Admin
Berichten: 166
Lid geworden op: 29-07-2017 15:48

VFR 2020/12/17 Hanko to Pribylovo

Bericht door WimA » 13-12-2020 13:31

Dear friends,

deze keer zetten we voet aan wal op Russisch grondgebied, al is het dan wel helemaal aan het eind van de avond. Het wordt dus voor het grootste gedeelte een Finse aangelegenheid deze keer.
Waren we de vorige keer in Finland aangekomen in de vorm van de laatste landing van die avond op het veld van Hanko (EFHN), deze keer gaan we verder langs de kust van Finland aan de Finse Golf op weg naar de hoofstad Helsinki.

Om daar te komen stijgen we dus op van het veld van Hanko en gaan richting het veld van Torbacka (EFTO), op een koers van 058. Let op: hier niet landen, ik zal duidelijk aangeven zoals altijd waar wij onze 1ste tussenlanding gaan maken. :D

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 1

Na passeren van EFTO gaan we richting Helsinki. Hier zouden we eigenlijk met onze kleine toestellen moeten/willen landen op Helsinki Malmi (EFHF), maar aangezien sommige deelnemers de scenery hebben van het grotere internationale veld van Helsinki, genaamd Helsinki Vantaa airport (EFHK), heeft deze dus de voorkeur vanavond om onze 1ste tussenlanding te maken. Let op: wij gaan hier onze 1ste tussenlanding maken! Ik zet het nog maar eens in vette letters erbij zodat hier geen misverstand over kan ontstaan!

P.S.: ik lees net op Simflight.nl dat er vandaag van MK-Studios een nieuwe scenery van Helsinki Vantaa is uitgekomen voor Prepar3D: https://www.simflight.nl/2020/12/12/mk- ... -efhk-p3d/

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 2

Na de korte maar welkome stop (plaspauze, koffie halen, enz...) gaan wij weer op weg, en maken nu gebruik van een aantal duidelijk te herkennen waypoints onderweg om onze volgende bestemming te bereiken. Eerst vliegen we van Helsinki Vantaa richting de T-splitsing van de E18 en de (ik neem aan provinciale of regionale weg) 55, vlak bij de plaats Porvoo. Nu gaan we naar het waypoint E18 x 6 (op een koers van 049), en tenslotte is het nog 28 NM naar onze volgende tussenstop op het vliegveld van Kymi (EFKY), dicht bij de stad Kotka gelegen.

Afbeelding
Leg 2 afbeelding 1

Afbeelding
Leg 2 afbeelding 2

Na weer even de benen gestrekt te hebben, wellicht even snel een uiltje knappen, zijn we klaar voor onze nadering van het Russische luchtruim. Meld je ruim van tevoren aan bij de Russische luchtvaartautoriteiten (deze avond in de gedaante van mijn persoon), om te voorkomen dat je door Russische Migs uit het luchtruim wordt geschoten! :o

Na takeoff van Kymi is het nog maar 29 NM tot aan de Russische grens waar de E18 overgaat in de A-181. Zowel aan de Finse als aan de Russische zijde van de grens zijn uitgebreide grenscontroles ingericht om ieder aan een grondige controle te onderwerpen. Zo niet voor ons: wij vliegen er vrolijk overheen!

Afbeelding
Leg 3 afbeelding 1

Nu gaan we op weg naar onze eindbestemming van deze avond: Pribylovo Naval Air Base (ik heb geen ICAO-code kunnen vinden voor dit veld). Ik betwijfel ook of het in een van onze flightsimulators zit, maar voor de zekerheid heb ik hier onder ook nog een luchtfoto bijgevoegd, zodat precies bekeken kan worden hoe de ligging van de baan is!

Eerst steken we een vrij grote baai over: de Vyborgskiy Zaliv, gelegen bij de plaats Vyborg (niet op het kaartje te zien, maar wel als je uitzoomt op Little Navplan of VfrFlight). Gelijk aan de overkant van de baai ligt de Naval Air Base. Hier gaan we landen en zullen we ons de komende 14 dagen moeten zien te vermaken. Wellicht biedt Vodka de nodige uitkomst om de lange en donkere avonden door te komen!

Afbeelding
Leg 3 afbeelding 2

Afbeelding
Pribylovo Naval Air Base

Happy landings!

Wim

Plaats reactie