VFR 2021/1/28 Narva to Kärdla

VFR routes voor de online vliegavonden van Haaglanden
Plaats reactie
WimA
Site Admin
Berichten: 166
Lid geworden op: 29-07-2017 15:48

VFR 2021/1/28 Narva to Kärdla

Bericht door WimA » 22-01-2021 22:01

Beste VFR-vliegers,

vanavond gaan we iets doen wat verboden is, namelijk: landen op een veld dat gesloten is! Dit omdat ik in eerste instantie van plan was om de 1ste tussenlanding te maken op Kunda Air Base, maar er toen achter kwam dat ook dit veld wederom niet in onze verschillende flightsimulatoren wordt vertegenwoordigd! Vandaar dat het nu het vliegveld van Tapa is geworden waar we deze avond onze 1ste tussenlanding gaan maken (EETA).

Om daar te komen stijgen we eerst op van Narva Airport (EENa), en gaan in een min of meer Westelijke richting naar het vliegveldje van Johvi (EEJI) om deze in een vloeiende beweging te passeren. Dan gaat het op een koers van 263° richting het stadje Rakvere, welke bij de splitsing ligt van de rijksweg 1 (E20) en de rijksweg 5 (deze laatste gaat met een grote rondweg aan de Zuidkant om het stadje heen). Nu is het nog 15 NM op een koers van 232° om bij het 'closed' airfield van Tapa aan te komen. Dit vliegveld heeft of had een runway met een ligging van 05/23 (concrete) en een lengte van 2.460 m.

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 1

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 2

Na de zeer korte pauze, langer is niet nodig want de volgende leg tot de 2de tussenstop is maar 36 NM, gaan we op naar de hoofdstad van Estland: Tallinn.
Deze kunnen we natuurlijk niet overslaan, des te meer omdat we de hele route die we deze avond vliegen in Estland afleggen. Je zou kunnen zeggen dat het een Estse avond is!
Het vliegveld van Tallinn (EETN) ligt ten Zuidoosten van de stad, dus komen wij deze als eerste tegen. Het heeft een fraaie vormgeving, ook door het kleurgebruik, en er is een mooie scenery van van de makers van Drzewiecki Design.
Tallinn telt bijna 450.000 inwoners, een derde van alle inwoners van Estland (Ron: scheeldt je weer in wat opzoekwerk!). Voor de Estse onafhankelijkheid heette de stad Reval, in het Russisch ook Rewel (Ревель). Na de inlijving bij de Sovjet-Unie zou de Estische naam officieel blijven, echter zonder dubbele n (Таллин, Tallin). Deze naam is terug te voeren op de middeleeuwse aanduiding Taani-linn ofwel Deense stad.

Afbeelding
Leg 2

Nu mag de pauze wat langer zijn, wellicht net genoeg tijd om even een blokje om met de hond te maken. De rest dient binnen te blijven vanwege de avondklok!
Na takeoff van Tallinn Airport gaat het in één rechte lijn naar het eilandje Vormsi, daarbij passeren we op een afstand van 21 NM Ämari Airbase (EEEI). Vormsi is niet onze eindbestemming, want op dit eilandje is helemaal geen vliegveldje te bekennen, maar iets verderop op het veel grotere eiland Hiiumaa (geen idee hoe je dit moet uitspreken) maken we onze 3de en tevens laatste landing van deze avond (tenzij je een Go-around wilt of moet maken ;)). Dit doen wij op Kárdla Airport (EEKA). Vanuit onze route gezien ligt dit heel gemakkelijk, het ligt namelijk zoals je op het kaartje kan zien op de uiterste Noordoostelijke punt van dit eiland.
Kárdla Airport is een middelgroot vliegveld met een baanlengte van 1.520 m. (14/32) en voorzien van asfalt.

Afbeelding
Leg 3 afbeelding 1

Afbeelding
Leg 3 afbeelding 2

Happy landings!

Wim

Plaats reactie