VFR 2021/3/11 Palanga to Gdansk

VFR routes voor de online vliegavonden van Haaglanden
Plaats reactie
WimA
Site Admin
Berichten: 166
Lid geworden op: 29-07-2017 15:48

VFR 2021/3/11 Palanga to Gdansk

Bericht door WimA » 05-03-2021 20:59

Heren VFR-vliegers,

was de vorige avond min of meer een tussenetappe, alhoewel het altijd wel interessant is zoals Hans K. zei om nieuwe dingen te leren over delen van de wereld waar wij normaal gesproken virtueel niet zo vaak komen, deze keer wordt het qua scenery en ook qua naamsbekendheid een stuk interessanter.

Eerst vliegen we naar Kaliningrad, het stukje Rusland welke geheel afgesloten ligt van het grote moederland. T/m de 2de WW heette deze stad Koningsbergen, en was het onderdeel van Duitsland, meer precies het vroegere Oost-Pruisen. Dat Rusland dit deel voor zichzelf heeft gehouden na beëindiging van de 2de WW komt omdat hier een strategisch gelegen marinebasis gevestigd is.
Voor meer informatie over de deelstaat Kaliningrad klik hier!

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 1

Vanuit Palanga (EYPA), we waren in Litouwen gebleven, vliegen we eerst in Zuidelijke richting langs de grootste en enige havenstad van Litouwen: Klaipéda, en volgen dan de zeer smalle strook land die de afsluiting vormt van grote baai genaamd Kurisches Haff. Net voor de grens met Kaliningrad overvliegen we het kleine vliegveldje van Nida (EYND). Hier niet landen a.u.b., onze 1ste tussenlanding deze avond zal natuurlijk plaats vinden op het internationale veld van Kaliningrad (UMKK, 06/24, 2500 m. concrete), welke direct aan de overkant van de lagune ligt.

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 2

Na de pauze gaat het verder richting Zuidwesten op een magnetische koers van 232 om bij de volgende baai aan te komen die juist weer de grens vormt tussen Kaliningrad en Polen. De naam van deze baai is de Vistula Lagune. Als visueel richtpunt gebruiken we de opening vanuit de Vistula Lagune naar de baai van Gdansk, zoals dit deel van de Oostzee hier heet: de Baltische Straat. Vanuit deze zeer belangrijke doorgang voor de vooral militaire scheepvaart steken we schuin de baai over om iets verderop de grens met Polen te passeren.

Afbeelding
Leg 2 afbeelding 1

Om onze gebruikelijke 2de tussenstop te maken vliegen we iets landinwaarts, al is het maar 12 NM om uit te komen bij het stadje Elblag, en het gelijknamige VFR-vliegveldje (EPEL). Dit is een klein veld met 2 grasbanen: 08/26 en 10/28 met een respectievelijke baanlengte van 913 en 600 m.

Afbeelding
Leg 2 afbeelding 2

Nu kunnen we weer VOR gaan vliegen, want vanuit EPEL vliegen we op radiaal 104 inbound naar het VOR-baken KMI (116,8 Mhz). Dit is geen VOR-DME, oftwel: er kan geen afstandmeting worden afgelezen t.o.v. dit baken!
Nu het laatste gedeelte van deze avond naar wederom een plaats welke eeuwenlang een Duitse naam had: Dantzig, maar eveneens sinds beëindiging van de 2de WW veranderd is van naam omdat het nu in Polen ligt. We hebben het hier natuurlijk over de stad waar de opstand tegen de Russen in Polen begonnen is onder leiding van Lech Walesa: Gdansk! Deze industrie- en belangrijke havenstad is alom bekend en heeft een moderne en grote internationale luchthaven even ten Noordwesten gelegen van de stad. ICAO-code: EPGD, natuurlijk vernoemd naar de beroemde Poolse politicus, oud-vakbondsleider, ex-president en Nobelprijswinnaar voor de Vrede: Gdansk Im. Lecha Walesy!

Afbeelding
Leg 3

Happy landings!

Wim
Laatst gewijzigd door WimA op 26-08-2021 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.

WimA
Site Admin
Berichten: 166
Lid geworden op: 29-07-2017 15:48

Re: VFR 2021/3/11 Palanga to Gdansk

Bericht door WimA » 06-03-2021 18:03

Let op, let op: in VfrFlight wordt het baken KMI (116.8) wel weergegeven als een VOR-baken (zonder DMI), in Little Navmap is het juist andersom, en wordt dit baken alleen weer gegeven als een DMI en juist niet als een VOR. Dat zou betekenen dat wij er niet op kunnen navigeren, maar alleen maar een afstand mee kunnen bepalen t.o.v. het baken!

Wat nu waar is weet ik niet, maar daar komen we vanzelf wel achter bijna aan het einde van deze avond :)

Groetjes, Wim

Plaats reactie