VFR 2021/3/25 Gdansk to Heringsdorf

VFR routes voor de online vliegavonden van Haaglanden
Plaats reactie
WimA
Site Admin
Berichten: 166
Lid geworden op: 29-07-2017 15:48

VFR 2021/3/25 Gdansk to Heringsdorf

Bericht door WimA » 21-03-2021 12:19

Beste VFR-vrienden,

vanavond de eennalaatste avond van onze tour rond de Oostzee! We komen al in de buurt van onze eindbestemming, want onze eindbestemming van vanavond ligt reeds in Duitsland, alhoewel nog wel een aardig stukje vliegen vanaf Lübeck, de plaats waar we op 10 september vorig jaar begonnen zijn!

Op 11 maart j.l. waren we aangekomen in Gdansk, de alombekende havenplaats waar Lech Walesa ooit als havenarbeider gewerkt heeft.
We vertrekken vanaf Gdansk Im. Lecha Walesy (EPGD), en vliegen op een magnetische koers van 270º landinwaarts (is ook wel eens lekker) richting het veld van Cewice (EPCE). Niet landen, dit is alleen maar een richtpunt om onze reis te kunnen vervolgen!

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 1

Na EPCE passeren we ook nog na 23 NM op een koers van 263º het kleine vliegveldje van Krepa/Slupska (EPSR). Nu gaan we weer richting de kust om na 26 NM aan te komen bij het niet veel grotere, maar wel van een asfaltbaan voorziene veld van Darlowo (EPDA). Deze heeft een 04/22 baan met een lengte van 600 m. Dit wordt dus onze 1ste tussenlanding.
Als hulpmiddel om naar het vliegveld te vliegen kan ook nog gebruik gemaakt worden van het VOR/DME baken DAR (114.2). Deze ligt op zo'n 1,2 NM op een radiaal van 250º vanaf het vliegveld.

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 2

Nadat iedereen binnen is, gaan we weer verder op weg richting het internationale veld van Szczecin/Goloniow (EPSC). Deze ligt al dicht tegen de grens van Duitsland aan. Vanaf Darlowo vliegen we om daar te komen eerst richting de stad Koszalin en vervolgens met een ruk naar rechts richting de kustplaats Kolobrzeg.

Afbeelding
Leg 2 afbeelding 1

Nu volgt een behoorlijk lange leg van 43 NM in een streep richting Goloniow. Hierbij kan de rijksweg S6 als oriéntatie gebruikt worden. De plaats Szczecin welke deels als naam gebruikt wordt voor EPSC, gelegen aan de rivier de Oder, ligt 16 NM ten Zuidwesten van het vliegveld, en is de belangrijkste stad in dit deel van Polen. De Oder vormt voor een groot deel de grens tussen Polen en Duitsland.
Nu weer genoeg toeristische informatie, op EPSC maken we onze 2de tussenlanding. Dit veld heeft één runway (13/31) met een lengte van 2500 m. en natuurlijk voorzien van asfalt.

Afbeelding
Leg 2 afbeelding 2

De laatste leg van deze avond is niet lang, maar qua landschap wel mooi: na vertrek van Szczecin/Goloniow vliegen we namelijk in Noordwestelijke richting over de Szczecin lagune. Omdat de rivier de Swina in het Oosten dat deel afsnijdt van het vasteland is het deel van Duitsland waar we nu gaan landen een eiland, en wel het grootste eiland van Duitsland genaamd Usedom. Heringsdorf is daarop de grootste (bad)plaats en tevens de naam van het vliegveld waar we gaan landen als eindbestemming van deze avond (EDAH). Heringsdorf zelf ligt aan de Oostzee, maar het vliegveld ligt aan de Zuidkant van Usedom aan de kust van het Szczecin Lagoon.
De verschillende badplaatsen langs de kust van het eiland Usedom waren voor de 2de Wereldoorlog vooral zeer mondaine plekken voor de adel en gegoede burgerij uit Berlijn om op vakantie te gaan. Die vergane glorie is nog steeds te zien langs de verschillende stranden van Zinnowitz, Koserow, Ahlbeck, Heringsdorf en Swinemünde (het tegenwoordige in Polen gelegen Swinoujscie), met hun Kurhausen en pieren in zee.
Verreweg de bekendste plaats op Usedom is Peenemünde op de noordpunt van het eiland, waar in de Tweede Wereldoorlog de V-1 en de V-2 werden getest.

Heringsdorf zelf (EDAH) is een middelgroot vliegveld met een verharde runway (10/28) met een lengte van 2305 m. Evenwijdig aan deze asfaltbaan liggen ook nog 2 grasbanen met een lengte van 600 en 1325 m. Aan jullie de keus om te landen op een van deze 3 banen!

Afbeelding
Leg 3

Happy landings!

Wim

Plaats reactie