VFR 2021/5/27 Perpignan to Tallard Gap

VFR routes voor de online vliegavonden van Haaglanden
Plaats reactie
WimA
Site Admin
Berichten: 166
Lid geworden op: 29-07-2017 15:48

VFR 2021/5/27 Perpignan to Tallard Gap

Bericht door WimA » 16-05-2021 21:35

Heren,

vanavond maken we de oversteek van de Pyreneeën naar de Franse Alpen. We vliegen de 1ste leg langs de Franse kust, maar daarna gaat het wat meer landinwaarts.
We beginnen bij Perpignan (LFMP) en vliegen langs een aantal binnenmeren die hier ten Noorden van Perpignan liggen naar de kruising van de A9 en de A61. Vanaf dat waypoint buigen we naar rechts af (MT 055º) richting Aeroport de Beziers Cap d'Agde en Languedoc. Deze passeren we, dus hier niet landen.
Daarna vliegen we weer langs een groot binnenmeer: Etang de Thau. Niet veel verderop ligt het Internationale vliegveld van Montpellier (LFMT). Hier gaan we ons wel opmaken voor onze 1ste tussenlanding!

Little Navmap link leg 1: Perpignan to Montpellier

Na de korte stop gaan we in deze leg historie en cultuur opsnuiven (tenminste: als je onder het vliegen het raampje open zet :) ).
We vliegen eerst in Noordoostelijke richting langs/over het vliegveld van Nimes, Courbessac genaamd (LFME). Al in de Romeinse tijd was Nîmes een belangrijke stad, vele ruïnes en andere overblijfselen herinneren daar nog aan.
Nu verzetten we onze koers iets naar rechts (MT 068º) richting Avignon. Deze stad is natuurlijk nog veel bekender: in 1309 namelijk zette paus Clemens V de Babylonische ballingschap der pausen (1309-1376) in, waardoor de pauselijke residentie van Rome naar Avignon werd verplaatst (Wikipedia).
Als laatste in het rijtje van bekende steden komen we ook nog in Orange. Deze stad heeft bindingen met het Huis Oranje-Nassau. In 1544 erfde Willem van Nassau deze stad van zijn neef René van Chalon en werd hij prins van Orange (Oranje).
We gaan hier niet landen op het enigzins grotere veld Caritat (LFMO), welke vlakbij de stad ligt, maar we maken onze 2de tussenlanding op het iets verderop gelegen Plan De Dieu (LF51). Dit is een prima veldje voor ons VFR-vliegers om te landen, met nog altijd een asfaltbaan van 2.000 m. (17/35).

Little Navmap link leg 2: Montpellier to Plan De Dieu

Nu hebben we de oversteek gemaakt, en gaan we ons weer op maken voor de bergen. Dit 1ste stuk zijn ze nog niet zo hoog, maar toch, als je maar laag genoeg blijft vliegen, kan het al heel verrassend zijn.
Vanaf Plan De Dieu vliegen we op een MT (Magnetic Track, Magnetische Koers) van 040º richting de ingang van de Alpen, daar waar de D94 bij het plaatsje Nyons tesamen met de rivier L' Eygues de bergen in duikt. Wij volgen de rivier en de weg (bij waypoint 2 links aanhouden, en bij waypoint 3 scherp naar rechts) tot aan de rivier Le Buech.
Zoals je wellicht kan zien aan de naam van de rivier komen we in de buurt van onze eindbestemming van deze avond, maar eerst passeren we nog, nadat we bij de rivier Le Buech linksaf zijn gegaan (bij het plaatsje Serres), aan de linkerkant de Aerodrome de Serres - la Bátie-Montsaléon.
Hoogstwaarschijnlijk is dit veldje wel aanwezig in X-plane en Prepar3D v.5, maar niet in FSX en de overige versies van Prepar3D.
Nu zien we als het goed is recht voor ons op een plateau gelegen het grasvliegveldje van Aspres Sur Buech (LFNJ). Ondanks dat het maar een klein vliegveldje is heeft het wel 2 banen: 10/28 en 18/36, waarvan alleen de 1ste in feite voor ons geschikt is met een lengte van 610 m. (houdt nog niet over), maar baan 18/36 wordt alleen gebruikt door zwevers en ultra-lights omdat deze maar een lengte heeft van 344 m.?!
Je mag het proberen, maar je bent gewaarschuwd!

Little Navmap link leg 2: Plan De Dieu to Aspres Sur Buech

Happy landing!

Wim

WimA
Site Admin
Berichten: 166
Lid geworden op: 29-07-2017 15:48

Re: VFR 2021/5/27 Perpignan to Tallard Gap

Bericht door WimA » 22-05-2021 15:42

LET OP, LET OP!: de eindbestemming van vanavond heb ik veranderd in Tallard Gap (LFNA), omdat ik mij niet realiseerde dat Aspres Sur Buech helemaal niet bestaat in FSX en Prepar3D. Ik heb van dit veld een extra gratis scenery (van FSX3D), maar ik dacht dat er standaard wel iets aanwezig was.

Nu gaan we iets verder, maar wel naar het meer bekende veld van de plaats Gap genaamd Tallard.
Deze heeft een 02/20 baan met een lengte van 865 m. (soft) op een hoogte van 1986 ft.

Ik zal ook zoveel mogelijk deelnemers van de VFR-avonden een mailtje sturen, met de vraag om dit ook door te geven aan diegenen die ik wellicht vergeten ben.

Nieuwe Little Navmap route leg 3: LNM leg 3.

Groetjes, Wim

HansV
Berichten: 24
Lid geworden op: 24-08-2017 21:41

Re: VFR 2021/5/27 Perpignan to Tallard Gap

Bericht door HansV » 24-05-2021 15:11

Beste vliegvrienden,

Bij het veldje van Plan De Dieu aangeduid met LF51, wordt in Little NafMap vanuit X-Plane 11 normaal aangegeven met LFPR misschien dat FSX en P3D dat ook in hun database hebben, het is maar een tip bij het zoeken.

HansV

Plaats reactie