VFR 2021/10/21 Klagenfurt to Rijeka

VFR routes voor de online vliegavonden van Haaglanden
Plaats reactie
WimA
Site Admin
Berichten: 166
Lid geworden op: 29-07-2017 15:48

VFR 2021/10/21 Klagenfurt to Rijeka

Bericht door WimA » 16-10-2021 17:03

Hallo,

zoals gezegd op de website van onze club gaan we deze avond de bergen al aardig verlaten, dat wil zeggen: het echte hooggebergte zoals we in Zwitserland en Oostenrijk hebben gezien is nu wel zo'n beetje ten einde, tenminste: we krijgen niet lang na opstijgen van Klagenfurt (LOWK) de bergrug over de Karawankenautobahn- en tunnel (de A11) voor onze kiezen!
De auto's en trein kunnen hier gerieflijk onderdoor, maar wij zullen naar een hoogte van zo'n 6.000 ft moeten stijgen. Een andere manier was om eerst nog een eind rechtdoor naar het Westen te vliegen, om daar via de B109 om de bergrug heen te vliegen, maar nee, dat doen we dus niet: wij gaan er lekker overheen!
Deze bergrug is tevens de grens tussen Oostenrijk en Slovenië, en aan de Sloveense kant heet de rijksweg die daar uit de tunnel komt de A2. Die volgen wij nu naar het Oosten, tot aan het eind van het Sava Dalinka, een stuwmeer. Nu buigen we met een hele flauwe bocht iets naar rechts om op een koers van 125º naar het vliegveld van de hoofdstad van Slovenië, Ljubljana, te vliegen genaamd: Jozef Pucnik International (LJLJ). Wie deze Jozef Pucnik was weet ik niet, ook geen zin om op te zoeken, dat moet je maar aan Ron of Roy vragen!

Little Navmap leg 1: Klagenfurt to Ljubljana

Na een kort verblijf aan het vliegveld van Jozef Pucnik gaan we verder Zuidwaarts, waar we eerst de hoofdstad zelf passeren. Nu volgen we de A1 welke hier vandaan in Zuidwestelijke richting door de heuvels (bergen kunt je het niet meer noemen) loopt.
Bij waypoint 5, bij het vliegveldje van Letalisce Postojna, welke niet in mijn flightsimulator zit, gaan we puur Westelijk vliegen richting het verkeersknooppunt bij Razdrto, waar wij nu afbuigen naar Noordwestelijke richting, de H4 volgend. Hierbij passeren we bij Ajdovscina weer een vliegveldje welke ook weer niet in mijn FSX zit, maar bij Gorizia, waar wij linksaf gaan, wel het vliegveld van Gorizia (LIPG).
Let op: hier nog niet landen! Wij moeten nog een stukje verder, want hoewel wij nu al in Italië zijn, vliegen wij naar het grotere vliegveld van Trieste: Ronchi Dei Legionari (LIPQ). Hier maken wij wel onze 2de tussenstop.

Little Navmap leg 2: Ljubljana to Trieste

Nu zijn we echt op zeeniveau aanbeland, en vliegen na de korte maar weldadige tussenstop met cappuccino of espresso naar het Zuidoosten over de baai van Trieste. Eerst langs de havens en dan naar de inham van de zee vlakbij het plaatsje Muggia of Milje (al naar gelang je het in het Italiaans of Sloveens wilt uitspreken). Hier gaan we weer over land verder en passeren wederom de grens met Slovenië.
We vliegen nu in een rechte lijn op een koers van 119º over het smalste deel van het schiereiland Istrië. Dit is alweer Kroatië, Het stukje Slovenië is hier heel smal, en geeft dit land alleen maar op die manier een verbinding met de Adriatisce zee, zoals dit deel van de Middellandse zee hier heet.
Aan de andere kant van het schiereiland, bij de rijksweg A7, zijn we al bijna bij onze eindbestemming van deze avond: het vliegveld welke behoort tot de stad Rijeka, genaamd Krk Island (LDRI).
We vliegen alvorens nog een kort stukje over het water (sorry Hans), om ons ter hoogte van LDRI op te maken voor de landing. Dit vliegveld heeft een verharde runway met een lengte van 2.500 m., ligging: 14/32. Logischerwijs lijkt mij dat de downwind aan de Noordoost kant van het veld moet liggen.

Little Navmap leg 3: Trieste to Rijeka

Happy landings!

Wim

WimA
Site Admin
Berichten: 166
Lid geworden op: 29-07-2017 15:48

Re: VFR 2021/10/21 Klagenfurt to Rijeka

Bericht door WimA » 21-10-2021 22:11

en hierbij de groepsfoto op Rijeka:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door WimA op 26-10-2021 21:58, 3 keer totaal gewijzigd.

Hans K
Berichten: 130
Lid geworden op: 30-07-2017 11:31

Re: VFR 2021/10/21 Klagenfurt to Rijeka

Bericht door Hans K » 25-10-2021 14:58

Ik zie alleen de tekst "afbeelding" maar geen (groeps)foto...

WimA
Site Admin
Berichten: 166
Lid geworden op: 29-07-2017 15:48

Re: VFR 2021/10/21 Klagenfurt to Rijeka

Bericht door WimA » 26-10-2021 21:54

Zo is die beter denk ik!

Groetjes, Wim

Plaats reactie