VFR 2021/12/16 Comox to Lillooet

VFR routes voor de online vliegavonden van Haaglanden
Plaats reactie
WimA
Site Admin
Berichten: 166
Lid geworden op: 29-07-2017 15:48

VFR 2021/12/16 Comox to Lillooet

Bericht door WimA » 07-12-2021 20:18

Dag 2. 172 nm

Afbeelding
Whistler Mountain

Leg 1. (CYQQ – CYSE). 91 nm
Na de oversteek van de Georgia Straight vliegen we langs Powell River (CYPW) en even later boven een van de vele inlets met sterke getijdenstromingen en stroomversnellingen (soms met watervallen van een meter hoog) en kolken. In onze gedachten zien we onder ons enkele kanovaarders het woeste getijdenwater trotseren. Langs de kust loopt Highway 1 die begint in het zuiden van Californië, langs de Pacific-kust tot even voorbij Vancouver. Men wilde deze hwy. doortrekken naar Port Hardy met verschillende grote bruggen van eiland naar eiland. Men is niet verder gekomen dan een weg aan te leggen langs de kust van de eerste drie eilanden verbonden door pontverkeer dat de reis aangenaam ophoudt. De weg loopt tot even voorbij Powel River, waar ie plotseling ophoudt in the middle of nowhere. Het bijzonder fraaie stuk weg dat onder ons voorbij glijdt heet Sunshine Coast. Zomers gaan er wel 5 ponten per dag op de Sunshine Coast.
Als we de bergen uit zijn landen we in Squamish (CYSE), oorspronkelijk een belangrijke First Nations nederzetting in de luwte van de bergen aan zee. Het vliegveld heeft inmiddels een landingsbaan van 2400 ft. ORBX heeft een mooi veld opgenomen in zijn scenery. Mijn eerste landing daar op FSX was nog op een onooglijk kort grasbaantje.

Little Navmap leg 1: Comox to Squamish

Leg 2. (CYSE – CAR3) 81 nm

Onze tweede leg voert van van Squamish naar Lillooet. We volgen eerst de weg (hwy. 99) en de spoorlijn (één stoomtrein per dag in het zomerseizoen) naar het bekende skioord Whistler, het grootste in Noord Amerika. Daar werden in 2010 de Olympische Winter Spelen (voor het onderdeel skiën) gehouden. Vlak voor Whisler passeren we Garibaldi Provincial Park met talloze besneeuwde bergen, gletsjers en meren. De twee skigebieden in Whistler zijn ook door de lucht met elkaar verbonden met een lange horizontale gondelbaan die 1 km boven het dal gespannen is (enkele cabines hebben een transparante bodem). Blijf daarom boven de weg vliegen! Ook na Whistler kun je links en rechts van de weg af de bergen zien met besneeuwde toppen en bergmeren met soms imposante gletsjers. Wij volgen de 99 en vliegen na een haakse bocht over het vliegveld van het plaatsje Pemberton (CYPS) en door naar Lillooet (CAR3) waar we landen.

Er zijn twee manieren om van Pemberton naar Lilooet te vliegen. Beide routes zijn naar keuze bijgevoegd in LNM. De route Lakes voert door de bergen en daarna over twee lange stuwmeren. De andere route Hwy 99 loopt zuidelijk parallel en vervolgt de toeristische Hwy 99. Deze voert uitsluitend door de bergen met meer hoogteverschil (naar 5500ft) en op het eind een steile bochtige afdaling door een canyon. Nog mooier en een beetje gedurfd. Beide routes zijn in vliegtijd even lang.

Lillooet is een onbeduidend plaatsje van 2000 inwoners, maar in 1860 was het nog na San Francisco de grootste stad ten westen van Chicago, dank zij een grote goldrush. Het lag aan de toen enige Noord-Zuidverbinding in BC.

Little Navmap leg 2: Squamish to Lillooet Lakes

Little Navmap leg 2: Squamish to Lillooet via Hwy99

Joop
Laatst gewijzigd door WimA op 16-12-2021 16:17, 5 keer totaal gewijzigd.

Hans K
Berichten: 130
Lid geworden op: 30-07-2017 11:31

Re: VFR 2021/12/16 Comox to Lillooet

Bericht door Hans K » 08-12-2021 16:09

Prachtige beschrijving weer Joop, Bedankt.

Misschien ter aanvulling: op het vliegveld waar we de tussenlanding maken is een heel speciale vliegschool gevestigd: hier leren piloten hoe je moet bushvliegen. Om dat te oefenen zijn in de omgeving divese bushstrips aangelegd. In MSFS2020 is daar een prachtige (gratis) addon scenery voor.

Het vliegveld waar we vanavond eindigen heeft bij mij in zowel P3D als MSFS2020 ICAO code CYLI.

Hans K

Joop C
Berichten: 4
Lid geworden op: 03-10-2017 14:43

Re: VFR 2021/12/16 Comox to Lillooet

Bericht door Joop C » 09-12-2021 10:41

Hans,
Dank voor je aanvullende opmerking over het veld Squamish. Het veld was een paar decennia geleden niet veel meer dan een moeilijk bereikbare grasstrip. Inmiddels heeft het een asfaltbaan van 2400ft en is het kennelijk opleidingscentrum van defensie geworden. Nooit geweten dat in dit stukje First Nations land zo'n bush training voor piloten werd gegeven. Later tijdens onze tour zullen we enkele kleine strips gebruiken die door defensie werden aangelegd tijdens WOII. In Squamish leven genoeg mensen die je kunnen uitleggen hoe je in de bush (bijv. na een noodlanding) kunt overleven. Overigens is dit magnifieke plaatsje Squamish al lang geen Walhalla meer voor de First Nations. Er heeft lang een kopermijn (ooit de grootste van Noord Amerika) gestaan. Bij de aanvliegroute zie je het hoge lege gebouw rechts aan de oever staan. Al 150 jaar wordt er veel gekapt. De baai is bezaaid met boomstammen op een stukje na waar kan worden gesurfd. Links van onze aanvliegroute staat op een eilandje een grote paper and pulp mill (op mijn scenery gelukkig niet te zien).
Joop
Joop C

WimA
Site Admin
Berichten: 166
Lid geworden op: 29-07-2017 15:48

Re: VFR 2021/12/16 Comox to Lillooet

Bericht door WimA » 16-12-2021 16:39

Ik vond nog op de internetsite van de plaats Squamish zelf een Visueel Approach kaartje van het vliegveld van Squamish:

Afbeelding

Plaats reactie