VFR 2022/10/20 Cluj Napoca to Caransebes

VFR routes voor de online vliegavonden van Haaglanden
Plaats reactie
WimA
Site Admin
Berichten: 166
Lid geworden op: 29-07-2017 15:48

VFR 2022/10/20 Cluj Napoca to Caransebes

Bericht door WimA » 16-10-2022 12:49

Donderdagavond 20 oktober 2022

Route 4: Leg 04: 182 nm VFR Cluj Napoca (LRCL) naar Caransebes (LRCS) (als .pln file voor LNMap). In Roemenië.

Little Navmap route Cluj Napoca to Caransebes

"Avram lancu Cluj International Airport (LRCL) ligt 9 km ten oosten van de stad Cluj-Napoca en is de op een na drukste luchthaven in Roemenië. Ongeveer 2,7 miljoen passagiers maken gebruik van de luchthaven, de meesten van hen om de historische regio Transsylvanië te bezoeken."
De nieuwe 3.500m baan opende in 2013 en kan alle reguliere vliegtuigen aan. De twee belangrijkste luchtvaartmaatschappijen zijn Blue Air en Wizz Air die het hele jaar door Europese vluchten uitvoeren en er is ook een wekelijkse verbinding met Dubai. Sommige seizoensgebonden charters naar Turkije en Griekenland worden gedaan door AtlasGlobal, Pegasus en Corendon Airlines. DHL en UPS verbinden Cluj met Boedapest en Keulen voor internationale vracht."

1e tussenstop (na 43 nm): Transilvania Targu Mures LRTM

2e tussenstop (na 87 nm): Sibiu LRSB

Aankomst: Caransebes LRCS

"Banat Airport Caransebeș of Aeroportul Caransebeș (ICAO: LRCS) ligt op 1,8 km ten oostnoordoosten van Caransebeș in het westen van Roemenië, in caraș-severin county. Een voormalige militaire basis, dit was de enige commerciële luchthaven in Roemenië niet gelegen in de nabijheid van een groot stedelijk gebied. De luchthaven is sinds mei 2020 open voor nationaal verkeer. Het luchthaven management werkt samen met de autoriteiten aan het openstellen van de luchthaven voor internationaal verkeer."
"De eerste sporen van bewoning hier kunnen dateren tot in de Dacische tijd. Dacische ruïnes zijn onlangs ontdekt in de buurt van Obreja, een dorp op 7 km afstand. Toen de Romeinen Dacia binnenvielen, bouwden ze een castrum genaamd Tibiscum, dat door archeologen werd opgegraven in de buurt van het nabijgelegen dorp Jupa, een castrum dat later uitgroeide tot een volledige stad. Tibiscum wordt beschouwd als een van de poorten van het christendom in Dacië en heeft ook een belangrijke rol in de romanisering van de lokale bevolking. Tijdens de middeleeuwen bewoonde de lokale bevolking het gebied voortdurend. De regio werd onderdeel van het Hongaarse koninkrijk, later onder de heerschappij van het Transsylvanische vorstendom en onder de heerschappij van het Ottomaanse Rijk. In 1788 zou hier een zelf toegebrachte nederlaag, de Slag bij Caransebeș, hebben plaatsgevonden (de historische juistheid wordt betwijfeld). Later namen de Habsburgers de controle over de regio over, na langdurige oorlogen tegen de Ottomanen. Als onderdeel van het Vorstendom Transsylvanië werd het in 1804 onderdeel van het Oostenrijkse Keizerrijk. Na het Oostenrijks-Hongaarse compromis van 1867 werd het weer onderdeel van Hongarije. Nadat spoorwegen begonnen te verschijnen, groeide de rol van Caransebeș voortdurend. Aan het einde van de 19e eeuw koos het Roemeense volk van de nederzetting in het parlement van Hongarije de Hongaar Lajos Mocsáry, die een progressieve democratische politicus was die vocht voor de culturele en administratieve rechten van alle nationaliteiten (inclusief de Roemenen) die in het Hongaarse koninkrijk van die tijd woonden.
Eind oktober 1918, tegen het einde van de Eerste Wereldoorlog, werd een Roemeens Nationaal Comité opgericht in Caransebeș. Het vormde de kern van de grootste Banaat Delegatie naar Alba Iulia, waar op 1 december de unie van Transsylvanië met Roemenië werd afgekondigd. Ondertussen werd de hele Banaat bezet door het Servische leger na de wapenstilstand van Belgrado. De Serviërs trokken zich in januari 1919 terug uit het Caransebeș-gebied en werden vervangen door het Franse leger. Roemenië begon eind juli met het beheer van de Banaat, met troepen die in de daaropvolgende weken binnentrokken. In augustus 1919, tijdens de Vredesconferentie van Parijs, werd de Banaat verdeeld tussen het Koninkrijk van Serviërs, Kroaten en Slovenen en Groot-Roemenië, waarbij Caransebeș aan de laatste werd toegewezen.
Na de opkomst van het communistische regime in 1947 werden dicht bij de stad een vliegveld en een vliegbasis gebouwd. De luchthaven bleef echter niet lang operationeel
na de revolutie van 1989."

vriendelijke groet,
Oeds

Plaats reactie