VFR 2023/1/5 Tuzla to Cerklje Ob Krki

VFR routes voor de online vliegavonden van Haaglanden
Plaats reactie
WimA
Site Admin
Berichten: 166
Lid geworden op: 29-07-2017 15:48

VFR 2023/1/5 Tuzla to Cerklje Ob Krki

Bericht door WimA » 29-12-2022 20:43

Route 9: leg 09 169 nm VFR Tuzla (LQTZ) to Cerklje Ob Krki (LJCE). Van Bosnië en Herzegovina naar Slovenië.

https://my.hidrive.com/lnk/4xTiPzMH

Vertrek: Tuzla (LQTZ) op 784 ft. Bosnië en Herzegovina.

Tuzla International Airport is de tweede grootste luchthaven in Bosnië en Herzegovina, na Sarajevo International Airport. De luchthaven staat bekend als een low-cost luchtvaartmaatschappij hub van Bosnië en Herzegovina, omdat het wordt gebruikt door mensen uit Bosnië, de diaspora en reizigers uit de buurlanden Kroatië en Servië. De luchthaven is een civiele luchthaven en was ook een militaire vliegbasis.
Tuzla is de hoofdstad en de grootste stad van het gelijknamige kanton. Het is vooral groot geworden door de zoutwinning. Tegenwoordig komen mensen vanuit het hele kanton naar de stad toe om uit te gaan of om te winkelen. De stad huisvest namelijk meerdere grote moderne winkelcentra met ook veel westerse winkelketens. In de stad is een groot busstation gevestigd met lijnen die veel grote steden in het land aandoen en plaatsen in het buitenland waar veel Joegoslaven wonen, zoals Wenen. Naast een busstation is er ook een internationale luchthaven, zo'n 15 kilometer ten zuiden van de stad. Tuzla International Airport dient als basis voor Wizz Air die diverse lijnvluchten onderhoudt vanuit de stad naar verschillende bestemmingen in Europa. Vanuit Nederland wordt de stad aangevlogen vanaf Eindhoven Airport.

1e tussenstop: Banja Luka (LQBK) op 401 ft. Bosnië en Herzegovina.

2e tussenstop: Franjo Tudman Zagreb International(LDZA) op 353 ft. Bij Zagreb. Kroatië.

Aankomst: Cerklje Ob Krki (LJCE) op 503 ft. Slovenië.

Afbeelding
Raketbatterij Cerklje

Cerklje ob Krki Airport (Sloveens: Letališče Cerklje ob Krki) is de enige militaire luchthaven in Slovenië, en een civiele luchthaven. De vliegbasis Cerklje ob Krki opereert er. De luchthaven bevindt zich midden in een uitbreiding en herstructurering.
Het vroegste bestaan van de luchthaven in Cerklje ob Krki was in de jaren 1930, waar een grasbaan een hulpvliegveld creëerde. De militaire autoriteiten van het Koninkrijk Joegoslavië besloten om een luchthaven op de locatie te bouwen vanwege technische gegevens op basis van gunstig weer en geografische omstandigheden. Hoewel er in die tijd verschillende luchthavens in Slovenië waren, werd alleen Cerklje strikt voor militaire doeleinden gebruikt. Hierdoor bestaat er minder archiefmateriaal om de bouw en ontwikkeling van de luchthaven te getuigen, hoewel bekend is dat het heeft plaatsgevonden na grotere faciliteiten in Ljubljana en Maribor. Permanente infrastructuur werd langzaam gebouwd na de grasbaan werd opgericht, met houten hangars.
Op 7 december 2006 ondertekenden de Sloveense minister van Defensie Karl Erjavec en drie andere Sloveense ministers een protocol over de wederopbouw en ontwikkeling van de luchthaven, met inbegrip van de bouw van de faciliteiten die een tijdelijke landing van NAVO-vliegtuigen mogelijk zouden maken. De stap is impopulair onder Kroatische inwoners, die zich zorgen maakten dat de basis ecologische en economische ontwrichting zou veroorzaken. De renovatie maakt deel uit van een groter ontwikkelingsplan van het gebied, genaamd Project Phoenix, dat de bouw van een civiele terminal en van grote zakelijke en economische gebieden omvat. De luchthaven was van 28 januari 2012 tot 18 februari 2012 gesloten voor burger verkeer vanwege slechte reflecties van de ramen van de verkeerstoren. Om het probleem op te lossen waren er donkere jaloezieën in de toren geplaatst.

Groeten, Oeds

Plaats reactie