VFR 2024/1/25 Mexico City to Acapulco
Geplaatst: 20-01-2024 12:04
Dag 14: Mexico City to Acapulco, 181 NM, met 2 tussenstops in Cuernavaca en Chilpancingo.
Little Navmap route: https://my.hidrive.com/lnk/3WTiP666
Leg 1: Mexico City (MMMX) naar Cuernavaca (MMCB), 48 NM
We gaan vanavond van heel hoog, namelijk het vliegveld van Mexico City op een hoogte van 7.316 ft. naar het vliegveld van Acapulco op zeeniveau. Dit zal voor sommigen van ons een opluchting zijn, zodat ze niet meer zo zeer een gebrek hebben aan zuurstof!
Eerst passeren wij letterlijk het hoogtepunt van deze tour: de Popcatépetl, een vulkaan van wel 13.000 ft. hoog! Daarmee ook de hoogtste berg van Mexico. Bij waypoint 2 zien we hem links uit ons raampje liggen.
Vanuit hier gaat het in een zuidwestelijke route naar onze 1ste tussenstop: het vliegveld van Cuernavaca genaamd Gen. Mariano Matamoros. Als jullie je goed herinneren zijn we in een van de eerste routes van deze tour geland op een vliegveld bij de stad Matamoros. Blijkbaar een nogal belangrijk figuur geweest in Mexico!
Popocatépetl
Leg 2: Cuernavaca (MMCB) naar Chilpancingo (MMCH), 82 NM
De 2de leg is iets langer: om en nabij een uur vliegen. De route gaat door behoorlijk bergachtig gebied, we moeten deze bergrug over steken om uiteindelijk aan de kust aan te komen. Onderweg, in de buurt van het stadje Iguala zijn er nog wat meertjes, trouwens niet landen op het vliegveldje van Iguala, gewoon door blijven vliegen. In de buurt van Chilpancingo, onze volgende tussenstop, wordt het heel erg bergachtig. Aan ons de uitdaging om tussen deze hoge rotswanden de daling in te zetten naar het vliegveldje van Chilpancingo, gelegen op een hoogte van 4.139 ft. (15/33).
P.S.: op de Google maps sateliet kaart is er in dit stadje helemaal geen vliegveldje te vinden, zeker niet op de plaats waar die bij mij in FSX is gesitueerd midden in de stad. Ben dus benieuwd hoe dit bij jullie is in de verschillende flightsimulators?
Leg 3: Chilpancingo (MMCH) naar Acapulco (MMAA), 51 NM
Nu de afdaling naar de zee: Acapulco is waiting for us! Eerst volgen we na opstijgen van het vliegveldje van Chilpancingo de highway 95 en/of 95D. Waarom er hier 2 rijkswegen zo dicht naast elkaar liggen is mij een raadsel?
Bij het stadje Tierra Colorada ontmoeten wij de Rio Papagayo, welke ons min of meer tot aan het vliegveld van Acapulco zal begeleiden.
Het vliegveld, genaamd Gen. Juan N. Alvarez Intl, ligt pal aan zee, op een stuk land naast de Laguna de Tres Palos. Het is een groot veld, met 2 banen, waarvan de 10/28 de langste is met een lengte van 3301 m., maar ook de 06/24 zouden wij kunnen gebruiken, want die is altijd nog een 1701 m. lang.
De Mexicaanse badplaats, die ooit geroemd werd om zijn ‘mooiste baai ter wereld’, is sinds de orkaan Otis die eind oktober vorig jaar huis hield veranderd in een puinhoop. Alleen een aantal hotels aan de kust en het strand zijn door de overheid zo snel mogelijk weer gerepareerd, om de toeristenstroom op gang te houden, dit tegen het zere been van de lokale bevolking die nog met de resten zitten wat ooit hun huis of bedrijf was:
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... age.com%2F
Acapulco zoals het was voor de storm
Happy landings,
Wim
Little Navmap route: https://my.hidrive.com/lnk/3WTiP666
Leg 1: Mexico City (MMMX) naar Cuernavaca (MMCB), 48 NM
We gaan vanavond van heel hoog, namelijk het vliegveld van Mexico City op een hoogte van 7.316 ft. naar het vliegveld van Acapulco op zeeniveau. Dit zal voor sommigen van ons een opluchting zijn, zodat ze niet meer zo zeer een gebrek hebben aan zuurstof!
Eerst passeren wij letterlijk het hoogtepunt van deze tour: de Popcatépetl, een vulkaan van wel 13.000 ft. hoog! Daarmee ook de hoogtste berg van Mexico. Bij waypoint 2 zien we hem links uit ons raampje liggen.
Vanuit hier gaat het in een zuidwestelijke route naar onze 1ste tussenstop: het vliegveld van Cuernavaca genaamd Gen. Mariano Matamoros. Als jullie je goed herinneren zijn we in een van de eerste routes van deze tour geland op een vliegveld bij de stad Matamoros. Blijkbaar een nogal belangrijk figuur geweest in Mexico!
Popocatépetl
Leg 2: Cuernavaca (MMCB) naar Chilpancingo (MMCH), 82 NM
De 2de leg is iets langer: om en nabij een uur vliegen. De route gaat door behoorlijk bergachtig gebied, we moeten deze bergrug over steken om uiteindelijk aan de kust aan te komen. Onderweg, in de buurt van het stadje Iguala zijn er nog wat meertjes, trouwens niet landen op het vliegveldje van Iguala, gewoon door blijven vliegen. In de buurt van Chilpancingo, onze volgende tussenstop, wordt het heel erg bergachtig. Aan ons de uitdaging om tussen deze hoge rotswanden de daling in te zetten naar het vliegveldje van Chilpancingo, gelegen op een hoogte van 4.139 ft. (15/33).
P.S.: op de Google maps sateliet kaart is er in dit stadje helemaal geen vliegveldje te vinden, zeker niet op de plaats waar die bij mij in FSX is gesitueerd midden in de stad. Ben dus benieuwd hoe dit bij jullie is in de verschillende flightsimulators?
Leg 3: Chilpancingo (MMCH) naar Acapulco (MMAA), 51 NM
Nu de afdaling naar de zee: Acapulco is waiting for us! Eerst volgen we na opstijgen van het vliegveldje van Chilpancingo de highway 95 en/of 95D. Waarom er hier 2 rijkswegen zo dicht naast elkaar liggen is mij een raadsel?
Bij het stadje Tierra Colorada ontmoeten wij de Rio Papagayo, welke ons min of meer tot aan het vliegveld van Acapulco zal begeleiden.
Het vliegveld, genaamd Gen. Juan N. Alvarez Intl, ligt pal aan zee, op een stuk land naast de Laguna de Tres Palos. Het is een groot veld, met 2 banen, waarvan de 10/28 de langste is met een lengte van 3301 m., maar ook de 06/24 zouden wij kunnen gebruiken, want die is altijd nog een 1701 m. lang.
De Mexicaanse badplaats, die ooit geroemd werd om zijn ‘mooiste baai ter wereld’, is sinds de orkaan Otis die eind oktober vorig jaar huis hield veranderd in een puinhoop. Alleen een aantal hotels aan de kust en het strand zijn door de overheid zo snel mogelijk weer gerepareerd, om de toeristenstroom op gang te houden, dit tegen het zere been van de lokale bevolking die nog met de resten zitten wat ooit hun huis of bedrijf was:
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... age.com%2F
Acapulco zoals het was voor de storm
Happy landings,
Wim