VFR 2024/3/7 Ixtepec to Palenque

VFR routes voor de online vliegavonden van Haaglanden
Plaats reactie
WimA
Site Admin
Berichten: 166
Lid geworden op: 29-07-2017 15:48

VFR 2024/3/7 Ixtepec to Palenque

Bericht door WimA » 02-03-2024 12:58

Dag 17: Ixtepec to Palenque, 222 NM, met 2 tussenstops in Terán en San Cristobal de las Casas.

Little Navmap route: https://my.hidrive.com/lnk/xnTiP1GA

Leg 1: Ixtepec (MMIT) naar Terán (MMTB), 117 NM
We beginnen gelijk met een behoorlijk lange afstand, sowieso is vanavond de totale afstand de langste van alle routes die we tot nu toe gevlogen hebben, eenmaal opgestegen gaat het in vrijwel oostelijke richting naar ons 1ste waypoint: de kruising van de highways 190 en 200 aan de oostkant van het plaatsje San Pedro Tapanatepec.
Vanaf hier gaan we de bergen weer in, maar het is nu niet zo dramatisch als voorgaande keren. We blijven de rijksweg 190 volgen, en passeren daarbij het stadje Cintalapa. Vandaar is het nog 32 NM tot aan onze 1ste tussenstop: het vliegveld Gral De Div P. A. Angel H. Corzo (een hele mondvol), aan de zuidkant van het plaatsje Terán gelegen, en ten zuidwesten van de wat grotere plaats Tuxtla Gutiérez.
Verwar dit vliegveld niet met het iets eerder op de route gelegen vliegveld Angel Albino Corzo, welke sinds 2006 het officiéle commerciële vliegveld van Tuxtla Gutiérez is, daar gaan we dus niet landen!

Afbeelding
Tuxtla Gutiérez

Leg 2: Terán (MMTB) naar San Cristobal de las Casas (MMSC), 37 NM
Nu even een kort stukje, om van onze 1ste tussenstop naar onze 2de tussenstop te komen: San Cristobal de las Casas, en we zullen toch weer even flink moeten stijgen (tot zo'n 6.000 ft) om over de bergruggetjes heen te komen. We kunnen daarbij de 190D volgen, welke bij de plaats San Cristobal de las Casas weer samen komt met de oorspronkelijke 190. Eenmaal daar gekomen kunnen we downwind gaan vliegen om righthanded op runway 11 of lefthanded op runway 29 te landen.

Leg 3: San Cristobal de las Casas (MMSC) naar Palenque (MM60 of MMPQ), 68 NM
Nu nog even doorknallen om deze avond op onze eindbestemming te komen. We gaan vanaf nu steeds noordelijker richting Yucatan waar uiteindelijk onze definitieve eindbestemming van onze hele tour zal liggen, maar dat laat nog even op zich wachten!
Eerst volgen we de rijksweg 199 (niet te verwarren met de 190 die vanaf hier naar het zuidoosten afbuigt!), en gaan door de laatste resten van de bergen heen van deze tour. Ook nu weer stijgen tot zo'n 6 á 7.000 ft.
Iets ten zuiden van de plaats Ocosingo ronden we een bergkam, en gaan vervolgens vrijwel in noordelijke richting naar Palenque, of in MSFS en Xplane geheten Aeropuerto de Palenque, en wordt dan aangeduid als MM60 of MMPQ. Dit vliegveld ligt net buiten de bergen, en haaks op onze route. Het ligt op een hoogte van maar 233 ft, en heeft een baanlengte van 1.490 m.
Ik zie in mijn flightsimulator geen apron of iets dergelijks, maar er is wel een verharde baan, dat is toch altijd wat fijner landen dan op een zand- of dirtstrip. Ook zag ik dat er weer een groot verschil in ligging is van dit vliegveld tussen diegenen die vliegen met MSFS of Xplane of zoals Ron en ik (en hopelijk ook Joop) Prepard3 v4 of FSX.

Afbeelding
Palenque airport

Happy landings,

Wim

Plaats reactie