VFR 07-06-18 Beek naar Texel via Rotterdam

VFR routes voor de online vliegavonden van Haaglanden
Plaats reactie
WimA
Site Admin
Berichten: 166
Lid geworden op: 29-07-2017 15:48

VFR 07-06-18 Beek naar Texel via Rotterdam

Bericht door WimA » 03-06-2018 23:36

Beste mensen,

vandaag gaan we weer een heel groot stuk van Nederland doorkruisen, met een heleboel variatie aan landschap en vergezichten. We passeren heel veel vliegvelden, en landen als tussenstop op het veld van Rotterdam, maar eerst starten we weer op vliegveld Maastricht Aachen (EHBK).
We vliegen volgens het VFR-kaartje terug naar punt Bravo (zie AIS-Netherlands voor het downloaden van het Visual Approach kaartje) en van daaruit de kruising van de A2 met de Maas. Nu gaat het via de velden van Budel (EHBD), Eindhoven (EHEH), Gilze Rijen (EHGR) en Seppe (EHSP) naar de Moerdijkbrug. Eenmaal het Hollands Diep overgestoken vliegen we langs Dordrecht om ons vervolgens bij het punt Romeo aan te melden bij de toren van EHRD.
Via de Romeo-arrival (zie wederom het juiste approachkaartje) crossen we de runway, en joinen op downwind voor rwy 06 of 24, afhankelijk van de wind.

Na de tussenstop veranderd het landschap drastisch, en verlaten wij via de Hotel-departure de CTR van Rotterdam. Bij VRP Whiskey (Westerlee, De Lier) gaan we naar de kust ter hoogte van de haven van Scheveningen. Blijf wel iets voor de kust vliegen anders loop je de kans om het verboden gebied boven het landgoed van de Koning binnen te vliegen (EHP26 en EHP26A). Tevens moeten we hier onder de 1.500 ft. blijven omdat we onder de TMA van Schiphol zitten, welke vanaf 1.500 ft. klasse A is, en dus voor ons VFR-vliegers verboden.
Vanaf Scheveningen Haven vliegen we naar checkpoint 'Jan', huh, waar ligt dat nou weer: Jan woont in Santpoort-Noord, iets ten Noorden van Haarlem. Van Jan vliegen we diagonaal over Noord-Holland naar Den Oever, de plaats waar de Afsluitdijk begint (of eindigt, het is maar net hoe je het ziet).
Vanaf Den Oever gaat het op een koers van 326º naar het eiland Texel en het gelijknamige vliegveld. Boven de Waddenzee moet je op een minimale hoogte van 1.500 ft. vliegen. Is dit niet haalbaar door laaghangende bewolking of zicht minder dan 8 km., dan mag je op een hoogte van tussen de 1.000 - 1.500 ft. via de corridor naar het eiland vleigen!
Hier landen we op runway 04 of 22, afhankelijk van de op dat moment heersende wind, en volgens de officiële VFR landingsprocedures.

Happy landings!

Wim

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 1

Afbeelding
Leg 1 afbeelding 2

Afbeelding
Leg 2 afbeelding 1

Afbeelding
Leg 2 afbeelding 2

Plaats reactie